przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Estakada ważna dla miasta i... dla PLK

Z MIASTA


2017-11-20 14:54
62031

(fot. Michał Kapuściński)

W piątek z działań na estakadzie zdawał relację mediom dyrektor modernizacji obiektu. Na miejscu był też członek zarządu kolejowej spółki, przekonywał, że prace przebiegają wzorowo. Zdradził, że liczy na pozytywny wynik studium wykonalności dla elektryfikacji linii do Gorzowa.   

Ryszard Magdziak, dyrektor modernizacji estakady z ramienia PKP PLK przypomniał, że prace na dwukilometrowym obiekcie w Gorzowie zaczęły się w październiku 2016 roku, a tempo prac utrzymywane jest w stu procentach – nie ma najmniejszych opóźnień. W połowie listopada modernizacja osiągnęła 50-procentowe zaawansowanie zakresu rzeczowego. – Wszystko dzięki naszym wykonawcom. Bez nich na pewno nie byłoby tak dobrego rezultatu – zaznaczył w piątek na konferencji podsumowującej półmetek prac. Dodał, że inwestycja jest realizowana w pełni profesjonalnie, z nadzorem autorskim oraz inżynierskim – wszystkie prace przebiegają prawidłowo, z należytą starannością i zgodnie z harmonogramem.  
 
Co już wykonano? Rzeczowy zakres prac: 
kwiecień – uruchomienie przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni przy Teatralnej        
w całości została zdemontowana nawierzchnia kolejowa, całe podtorze, wykonawca dotarł do sklepień ceglanych 
obecnie systematycznie wylewane są nowe elementy betonowe na sklepieniach  
trwają prace rozbiórkowe pomiędzy wiaduktem przy Herberta a wiaduktem nad Chrobrego 
realizowane są prace na estakadzie dworcowej oraz pomiędzy wiaduktem nad Chrobrego, w kierunku wiaduktu przy Młyńskiej oraz przy Garbary 
na estakadzie dworcowej zdemontowano całą konstrukcję, łącznie z peronem drugim – w tej chwili trwają przygotowania do montażu konstrukcji stalowej 
w 80 procentach zrealizowane są mury oporowe pomiędzy stacją Gorzów Główny a przystankiem osobowym Wieprzyce  
 
Dyrektor Magdziak przyznaje, że po robotach rozbiórkowych wykonawcy byli zmuszeni do rozszerzenia zakresu prac – plac budowy nad niszami wymagał też dodatkowych środków. Otóż po pierwszych odwiertach projekt zakładał określoną grubość nadbetonu na konstrukcji ceglanej. Badanie wykazało tylko jedną warstwę, tymczasem pod nią była kolejna, która nie została odnotowana. – W rezultacie prac rozbiórkowych okazało się, że każdy z kilkudziesięciu łuków, każde sklepienie ma nieco inną wysokość – nie są identyczne. Wyszło też, że wykonawcy muszą skuć więcej betonu niż wstępnie zakładaliśmy, zatem również więcej będzie musiało być wylane – przedstawia sytuację dyrektor projektu.            
 
Zastrzegł jednak, że na niezaplanowane prace inwestor w każdym przypadku jest zabezpieczony tzw. kwotą warunkową – do 10 procent wartości całego kontraktu. Dla wykonawcy estakady wartość kontraktu to 90,5 mln zł. – Z chwilą podpisania umowy na nieprzewidziane sytuacje mieliśmy około 9,5 mln zł. Można było ją uruchomić i tak też się stało – zaznaczył R. Magdziak.  
 
Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK ds realizacji inwestycji, również obecny na piątkowej konferencji przy estakadzie, przyznał, że z przyjemnością obserwuje budowę. – Byliśmy tu na wizytacji z udziałem mediów w marcu. Wtedy przygotowywaliśmy się do wprowadzenia korekty rozkładu jazdy – m.in. polegała na wprowadzeniu do naszej sieci nowego przystanku przy Teatralnej, zresztą funkcjonuje i sprawdza się od pół roku. Inwestycje PKP PLK do zrealizowania do 2023 roku przewidują modernizacje warte 67 mld zł ponad 220 projektów. Ten w Gorzowie jest szczególnie miły dla oka i przyjazny miastu. Przed chwilą rozmawiałem z inżynierem, który nadzoruje prace – trochę żartem powiedzieliśmy sobie, że za nami najłatwiejszy etap robót, polegający na rozbiórkach… Jednak gdy wejdziemy na estakadę, ujrzycie państwo zupełnie inną budowę niż te, które prowadzimy w całej Polsce – zapewniam to nie jest typowa modernizacja. W Gorzowie musieliśmy dotrzeć do konstrukcji obiektu. Na obecnym etapie można dokładnie zaobserwować jak historyczna budowla została wykonana przed dziesiątkiem lat. Ale ujrzymy też, jak my w tej chwili przygotowujemy się do tego, aby estakada uzyskała nowoczesne parametry i służyła przez kolejne lata gorzowianom i całemu krajowi, bo to jeden z ważniejszych projektów – połączy Gorzów z resztą Polski – zapowiedział członek zarządu PKP PLK. 
 
Przypomniał, że jednym z celów krajowego programu kolejowego są lepsze połączenia regionalne – międzywojewódzkie. Ma też nadzieję, że prace nad studium wykonalności przyniosą oczekiwane owoce i PLK wrócą za jakiś czas, aby jeszcze bardziej poprawić ofertę i komfort podróżowania między Gorzowem a resztą kraju.                   
 
A. Bresch nie ma wątpliwości, że estakada to jeden z tych projektów, którymi spółka może się chwalić – prace idą bardzo dobrze, to jedna z lepiej realizowanych modernizacji w zakresie rzeczowym i finansowym. – To, że PLK w ostatnim roku są odbierane jako jeden z lepiej funkcjonujących beneficjentów środków europejskich to zasługa między innymi naszego gorzowskiego projektu – podkreślił.       
 
Spółka w tym roku zrealizowała już w stu procentach plan certyfikacji wydatków – na ten element zwraca uwagę Unia. Wspomniany plan zarazem pozwala ze spokojem przyjmować wizyty przedstawicieli instytucji wdrażających projekty z poziomu Brukseli. – W tym roku podpisaliśmy już umowy na prawie 17 mld zł – ten poziom jeszcze kilkanaście miesięcy temu był nieosiągalny. Wykonawcy, producenci nie wierzyli nam, że wszystko aż tak przyspieszy – podkreślił członek zarządu.        
 
Łącznie z podpisanymi wcześniej umowami PKP PLK mają w realizacji kontrakty w sumie na ponad 20 mld zł, w zdecydowanej większości place budowy przekazane są wykonawcom.   
 
Na estakadzie zostało zdemontowane około 2 km toru. Skuto płytę betonową nad 30 niszami oraz w obrębie peronów gorzowskiego dworca. Trwają prace we wnętrzu 35 z 50 nisz estakady. Wzmocniona konstrukcja estakady zapewni odpowiednią nośność dla bezpiecznego ruchu pociągów. Budowla zostanie na tyle wzmocniona, że możliwe będzie dobudowanie drugiego toru oraz elektryfikacja linii. Dla podróżnych stacji Gorzów Wielkopolski szykuje się gruntownie zmodernizowany peron 2. Na czas prac zdemontowano na nim wiatę peronową – zostanie odtworzona w dawnym kształcie. Nowe schody, winda i pochylnie ułatwią dostęp do peronu. Będzie on w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Większy poziom bezpieczeństwa w przejściu tunelowym i na peronach zapewni monitoring. Na peronach 1 i 2 oraz na przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni będzie działać system informacji pasażerskiej – umożliwi przekazywanie podróżnym bieżących informacji o przyjazdach i odjazdach pociągów. Wartość wszystkich prac dla kompletnego projektu to 115 mln brutto zł – 81 mln zł stanowi dofinansowanie z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane w Gorzowie na estakadzie mają być zakończone we wrześniu 2018 roku. 
 
0.01.jpg

Ryszard Magdziak, dyrektor modernizacji estakady z ramienia PKP PLK

1.02.jpg

Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK ds realizacji inwestycji

2.03.jpg
3.04.jpg
0
Ryszard Magdziak, dyrektor modernizacji estakady z ramienia PKP PLK
0123
 

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x