przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

116 ton na estakadzie! Próby z lokomotywą

Z MIASTA

oprac. red.
2019-03-07 21:08
38620

(fot./źródło: www.plk-sa.pl)

Od czerwca pociągi, a dziś lokomotywa sprawdzała estakadę. Ponad 116 ton na odnowionym obiekcie! To badania w zakresie wytrzymałości i bezpieczeństwa. Szczegóły podała spółka PKP PLK czyli inwestor dla zadania. 

W czasie prób wytrzymałościowych sprawdzane są wszystkie parametry odnowionej konstrukcji. Lokomotywa spalinowa ST 44 przejeżdża przez obiekt z prędkością 5 km/h. Zatrzymuje się w rejonie dworca, odnowionych wiaduktów i na estakadzie. W tym czasie zespół ekspertów przy pomocy precyzyjnych urządzeń pomiarowych bada konstrukcję. Zebrane dane będą szczegółowo sprawdzone. Mają potwierdzić, że estakada została zmodernizowana zgodnie z najwyższymi standardami tak, aby służyła przez dziesiątki lat. Zmodernizowany, zabytkowy obiekt ma większą nośność. Jest przystosowany do obsługi ciężkich składów. Nowy tor pozwoli na przejazd pociągów z prędkością maksymalną 120 km/h. Dzięki specjalnym matom zamontowanym w podtorzu zmniejszy się także hałas.
 
Prowadzone dziś próby obciążeniowe są pierwszymi z testów sprawdzających estakadę. Wiosną zaplanowano kolejne, tzw. dynamiczne próby. Lokomotywa przejedzie wtedy estakadą w obu kierunkach z prędkością do 120 km/h. Prowadzone próby obciążeniowe oznaczają, że prace budowlane na estakadzie zbliżają się już do końca. Tor nr 2 jest już wybudowany, zaczął się montaż toru nr 1. Obecnie trwają prace wykończeniowe. Roboty koncentrują się na peronach stacji Gorzów Wielkopolski. Na ukończeniu jest budowa wiat, montowane jest nowe oświetlenie oraz mała architektura (ławki, kosze na śmieci, tablice informacyjne). Na schodach na perony układane są granitowe bloki. Wkrótce zacznie się montaż wind. Budowane jest bezpieczne i wygodne dojście na platformy. Trwają prace w przejściu podziemnym. Ściany tunelu wykładane są już płytkami ceramicznymi. Wykorzystany jest odzyskany, oczyszczony materiał, który będzie nawiązywać do historycznego charakteru obiektu. Kafle na posadzce przy wyjściu z dworca pod estakadę dworcową zostaną wymienione zgodnie z historycznym wzorem. Równolegle w niszach estakady uzupełniane są ubytki ścian i sklepień, postępuje montaż instalacji. Pomieszczenia będą przystosowane do funkcji usługowych.
 
Podczas rekonstrukcji estakady konieczne były dodatkowe, wymagające czasu pracy, których nie można było wcześniej przewidzieć, stąd dziewięciomiesięczne opóźnienie. Należało m.in. dodatkowo wzmocnić nisze i przyczółki wiaduktów. Większego zakresu robót wymagały mury oporowe, instalacje kablowe i kanalizacja. Na dłuższy czas prac wpłynął brak dostępu – mimo prawomocnego wyroku – na działkę sąsiadującą z estakadą przy Herberta (bulwar wschodni) oraz nieprzewidziana wcześniej konieczność rozbiórki garaży.
 
Estakada jest gruntownie przebudowywana. Prace obejmują remont 51 nisz, modernizację mostu i pięciu wiaduktów stalowych, remont murów oporowych oraz wymianę ok. 3 km toru. Modernizowana jest także stacja Gorzów Wielkopolski. W ramach prac w 2017 r. uruchomiony został nowy przystanek w mieście – Gorzów Wielkopolski Wschodni. Do czerwca, tak jak obecnie, pociągi będą dojeżdżać do przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni. Na odcinku Gorzów Wielkopolski Wschodni – Gorzów Wielkopolski nadal będzie obowiązywać komunikacja autobusowa.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x