przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

E-administracja publiczna w Polsce – z jakich e-usług korzystają obywatele?

Z MIASTA

materiał partnera
2019-09-09 18:14
2558

Z początkiem lipca 2019 roku minister cyfryzacji Marek Zagórski deklarował po konwencji programowej PiS, że w kolejnej kadencji jego resort ma w planach podłączenie każdego domu w Polsce do internetu światłowodowego. Chce też rozwijać i integrować e-usługi administracji. Jak dziś wygląda ta kwestia? Jakie formalności można załatwić online?

Internet w polskich urzędach

W 2018 roku według informacji opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny większość jednostek administracji publicznej, w tym wszystkie urzędy marszałkowskie w kraju, udostępniały usługi przez internet obywatelom. Aż 71 proc. jednostek miało dostęp do internetu za pomocą stałego łącza w technologii DSL, ale coraz częściej administracja publiczna korzysta też ze światłowodów. Internet światłowodowy dostarcza w Polsce np. UPC.

Można powiedzieć, że mamy w Polsce do czynienia z powstającą i istniejącą sprawną e-administracją. Wykorzystuje ona w swoim działaniu między innymi system elektronicznego zarządzania dokumentacją, w skrócie EZD, który jest wysoce funkcjonalny. Umożliwia on przechowywanie, przetwarzanie i udostępnianie dokumentów w wersji cyfrowej. W 2018 roku ponad 65 proc. jednostek administracji publicznej deklarowało korzystanie z systemu EZD, ale częściej stosowany był on w jednostkach administracji rządowej (78,6 proc. wskazań) niż w jednostkach administracji samorządowej (64,7 proc. wskazań).

Jakie e-usługi udostępnia polska administracja?

Jednostki administracji publicznej stają się lepiej dostępne dla potencjalnych petentów, ponieważ świadczą coraz więcej e-usług. W wielu przypadkach podczas załatwiania spraw urzędowych nie ma już potrzeby osobistej wizyty obywatela w wybranym urzędzie. Wystarczą dostęp do internetu i komputer lub nawet urządzenie mobilne.

GUS szacuje, że w 2018 roku 96,6 proc. jednostek administracji publicznej oferowało obywatelom usługi elektroniczne, a wśród nich najwięcej świadczyło e-usługi w obszarze „sprawy obywatelskie” (prawie 82 proc).

E-usługi są świadczone w polskiej administracji publicznej w takich obszarach jak:

  •       wymiar sprawiedliwości i sądownictwo;
  •       zabezpieczenie społeczne – ubezpieczenia i świadczenia;
  •       bezpieczeństwo i powiadamianie;
  •       udostępnianie zasobów informacyjnych administracji nauki, w tym szkolnictwa wyższego;
  •       rozliczanie podatków i obsługa celna;
  •       działalność gospodarcza, w tym zamówienia publiczne;
  •       rynek pracy, utrata i poszukiwanie pracy;
  •       ochrona zdrowia;
  •       rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich.

Polacy mogą korzystać z kilkuset różnych e-usług publicznych, które zlokalizowane są na różnych platformach i portalach rządowych. Zaliczają się do nich:

  •       Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP),
  •       Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS),
  •       portal obywatel.gov.pl,
  •       portal biznes.gov.pl.

Państwo działające w modelu cyfrowym

Internet w perspektywie kilku kolejnych lat ma w Polsce pełnić funkcję nadrzędnego, głównego narzędzia komunikacji pomiędzy obywatelami a administracją publiczną, w tym różnymi urzędami. W tym celu Ministerstwo Cyfryzacji chce rozwijać e-usługi i promować innowacyjne technologie.

W przygotowaniu jest Portal Rzeczypospolitej Polskiej (Portal RP), który ma być pierwszym miejscem, w którym obywatele uzyskają wszystkie informacje i będą mogli korzystać z różnych e-usług publicznych. Portal ma na celu integrację witryn internetowych ministerstw, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich. Ułatwi także dostęp do usług cyfrowych, które państwo jest w stanie zaoferować swoim obywatelom.

Ponadto, w najbliższej przyszłości cała administracja zostanie przeniesiona do chmury, dzięki czemu obywatele jeszcze łatwiej będą korzystać z e-usług i zasobów informacyjnych. Realizowane są równolegle dwa ważne programy: Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa oraz Narodowy Plan Szerokopasmowy. Nowelizowana jest megaustawa, w której zaproponowano powołanie Funduszu Szerokopasmowego, z rocznym budżetem na poziomie około 140 mln zł.

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x