Poprawa parametrów infrastruktury kolejowej do strategii
Z MIASTA
red.
2024-02-29 12:45
12210
Fundacja „Pro Kolej” zgłosiła propozycje aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego do roku 2030. Wśród postulatów są konkretne propozycje w zakresie poprawy parametrów infrastruktury oraz wzmocnienia taborowego i kadrowego segmentu przewozów regionalnych.
Fundacja zaproponowała władzom samorządowym wpisanie do dokumentu określającego cele rozwojowe województwa zestawu działań niezbędnych do poprawy poziomu usług transportu publicznego. – Region reklamuje się hasłem „Lubuskie. Warte zachodu” – komentuje dr Jakub Majewski – a dlatego zaproponowaliśmy, żeby kolej zbliżyła się tu do standardów, które znamy z Europy Zachodniej.
W części odnoszącej się do inwestycji zaproponowano dodanie nowych propozycji odnoszących się do infrastruktury kolejowej i taboru. Obecnie ze względów infrastrukturalnych Gorzów, mimo że jest jedną ze stolic regionu, jest praktycznie wykluczone z siatki kolejowych połączeń międzywojewódzkich. Poprawa skomunikowania tego ośrodka z Poznaniem i dalej pozostałymi regionami Polski jest kluczowym elementem zagwarantowania dostępności województwa w układzie krajowym i międzynarodowym.
W tym celu należałoby:
podnieść parametry i zelektryfikować linię kolejową nr 363 (Poznań) Międzychód - Wierzbno - Skwierzyna – (Gorzów);
podnieść parametry i zelektryfikować linię kolejową nr 367 Gorzów – Skwierzyna – Międzyrzecz – Zbąszyń do prędkości 120 - 160 km/h oraz zbudować łącznicę umożliwiającą bezkolizyjny wyjazd w kierunku Poznania.
Przy tej okazji wskazano również, na konieczność poprawy warunków dla przewozów towarowych i konieczność podniesienia dopuszczalnych nacisków na oś oraz długości użytecznej torów. Wraz z rozwojem nowych punktów przeładunkowych pozwoliłoby to zagwarantować dostępność sieci kolejowej dla wszystkich rodzajów pociągów towarowych i tym samym rozbudować potencjał infrastrukturalny województwa, zdejmując ciężki ruch z dróg.
W punkcie mówiącym o rozwoju potencjału turystycznego działań dla poprawy oferty transportu publicznego na obszarach o wysokim potencjale turystycznym zaproponowano nowy fragment odnoszący się do konieczności zwiększenia częstotliwości połączeń, skomunikowania poszczególnych środków transportu oraz wprowadzenie ofert taryfowych dla turystów.
Jak zauważył prezes Fundacji: – Obecna oferta publicznego transportu zbiorowego utrudnia, a częściowo wręcz uniemożliwia dotarcie do miejsc atrakcyjnych turystycznie, cennych przyrodniczo oraz części bazy noclegowej i infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Problemy te dodatkowo nasilają się w dni wolne od pracy oraz w okresach ferii i wakacji – tj. w momencie wzrostu zainteresowania przejazdami w celach turystycznych.
W konkluzji swojego stanowiska Fundacja zakwestionowała również planowaną przez władze województwa inwestycję polegającą na skomunikowaniu koleją regionalnego portu lotniczego Zielona Góra – Babimost. Powołano się przy tej okazji, na doświadczenia z których wynika, że obsługa transportem szynowym małych lotnisk regionalnych nie ma uzasadnienia ani ekonomicznego, ani organizacyjnego. A przykłady lotnisk takich jak Olsztyn-Szymany, Lublin-Świdnik czy Szczecin-Goleniów nie należą do sukcesów i borykają się z systemowym problemem niedostosowania rozkładu jazdy pociągów do operacji lotniczych.
Komentarze: