przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

więcej

Ma być lepsza organizacja leczenia na SOR

ZDROWIE

info. pras.
2019-07-01 22:33
30440

(fot. szpital)

Przy Dekerta na SOR będzie nowy systemu kwalifikacji pacjentów. Ma działać od października. Co się zmieni i czy na lepsze?  

Prezes szpitala Jerzy Ostrouch z dyrektorem ds. pielęgniarstwa – Katarzyną Barną – oraz sekretarzem stanu w ministerstwie zdrowia Józefą Szczurek-Żelazko podpisali w tej sprawie umowę partnerską. 
 
Dotąd, od końca 2016 roku,  w szpitalnym oddziale ratunkowym w Gorzowie obowiązywał system traige – pracownicy medyczni SOR dzielili pacjentów na trzy grupy: czerwoną – wymagającą natychmiastowej pomocy, żółtą – z pomocą pilną, i zieloną, która na udzielenie pomocy może czekać nawet kilka godzin. 
 
– Każdy pacjent, który trafia na SOR jest badany. W pierwszym etapie sprawdzane są jego podstawowe parametry życiowe takie jak: ciepłota ciała, ciśnienie krwi czy nasycenie krwi tlenem. Dodatkowo pracownik medyczny SOR przeprowadza wywiad dot. m.in. bólu w klatce piersiowej czy zawrotów głowy. Po uzyskaniu tych danych pacjent otrzymuje opaskę w odpowiednim kolorze, adekwatnym do jego stanu zdrowia – wyjaśniała w listopadzie 2016 r. zasadę działania triagu dr n. med. Sybilla Brzozowska-Mańkowska – kierownik Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w gorzowskim szpitalu.
 
Przez ponad trzy lata szpital w Gorzowie był w grupie nielicznych SOR-ów, które wprowadziły i realizowały taki (lub podobny, ale też oparty na medycynie pola walki) system kwalifikacji medycznej pacjentów. Teraz takie, ale pięciostopniowe, systemy mają obowiązywać w SOR-ach w całym kraju. 
 
Po wprowadzeniu w życie TOPSOR-u – po wstępnej ocenie zdrowia – pacjentowi zostanie nadany określony priorytet przyjęcia wynikający bezpośrednio z jego stanu zdrowia. Będzie to kolor  czerwony, pomarańczowy albo żółty. W przypadku czerwonego oznaczać będzie, że ta osoba musi być natychmiast przyjęta. Kolor pomarańczowy oznacza, że pacjent na pomoc będzie oczekiwał maksymalnie 10 minut, kolor żółty oznacza, że pomoc będzie udzielona najpóźniej do godziny. Wprowadzone też zostaną dwa inne kolory priorytetów – zielony i niebieski. Ich posiadacze po wstępnej ocenie będą informowani o tym, gdzie mogą uzyskać pomoc np. o możliwości zgłoszenia się do placówki, w której świadczone są usługi z zakresu nocnej opieki lekarskiej. 
 
Ministerstwo zdrowia liczy na to, że wprowadzenie systemu TOPSOR przyczyni się do poprawy zabezpieczenia zdrowotnego pacjentów, pozwoli na usprawnienie procesu udzielania świadczeń zdrowotnych oraz poprawi efektywność funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia. Da też możliwość jasnego określenia czasu oczekiwania na udzielenie świadczeń zdrowotnych (w zależności od przydzielonej pacjentom kategorii), jak również wpłynie na poprawę warunków pracy personelu medycznego w SOR.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x