przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

więcej

Pociągi na estakadzie z opóźnieniem

INWESTYCJE

ao
2018-08-09 10:34
61100

(fot. Adam Oziewicz)

Mamy szczegóły dotyczące opóźnienia prac na gorzowskiej estakadzie kolejowej – aktualne informacje przesłał nam Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Prace modernizacyjne prowadzone są na całej długości zabytkowej estakady w Gorzowie. Na ukończeniu są prace nad niszami, budowa nowego toru i płyty żelbetowej na stacji Gorzów. Pomimo intensywnych prac na całej długości estakady i stacji Gorzów, dodatkowy zakres prac wymaga utrzymania dotychczasowej komunikacji zastępczej do grudnia. Przypomnijmy, inwestycja miała być zrealizowana do 10 września.  
 
Podczas rekonstrukcji obiektu niezbędne okazały się dodatkowe roboty, których nie można było wcześniej przewidzieć, a wymagają czasu. Należało m.in. dodatkowo wzmocnić wszystkie ceglane nisze i przyczółki modernizowanych wiaduktów kolejowych. Zwiększonego zakresu prac wymagał mur oporowy, ustalano także i zmieniano przebieg nieokreślonych wcześniej instalacji kablowych. Ze względu na brak dokładnych planów, sprawdzenia i przebudowy wymagała kanalizacja na obiekcie. Na czas prac miał również wpływ brak dostępu – mimo prawomocnego pozwolenia – na działkę sąsiadującą z estakadą przy Herberta (bulwar wschodni).
 
Utrzymana będzie dotychczasowa komunikacja, tzn. zastępcza komunikacja autobusowa nadal będzie obowiązywać, za pociągi PR na odcinku Gorzów – Santok – Gorzów oraz za pociągi IC na odcinku Gorzów – Strzelce Krajeńskie Wschód – Gorzów.
 
Na estakadzie kończą się prace m.in. przy zbrojeniu i betonowaniu łuków nad niszami. Równocześnie nowe tory układane są na odnowionych i wyrównanych przęsłach między wiaduktami od Herberta do Chrobrego oraz od Wodnej do Garbary.
 
Na stacji Gorzów budowana jest ostatnia, środkowa części płyty żelbetowej nad przejściem pod torami. Betonowane są także nowe schody. Widać prace przy budowie szybów windowych i kanalizacji. Wykonawca układa instalacje teletechniczne, elektryczne od urządzeń sterowania ruchem kolejowym. 
 
Ponad dwukilometrowa estakada jest gruntownie przebudowywana z zachowaniem historycznego charakteru i nowych standardów obsługi podróżnych. Zasadnicze prace obejmują remont 50 nisz, modernizację mostu i 5 wiaduktów stalowych, remont murów oporowych oraz wymianę około 3 km toru. W ramach modernizacji estakady wykonywane są też prace na stacji Gorzów. 
 
W kwietniu 2017 r., w ramach tego projektu uruchomiony został nowy przystanek w mieście – Gorzów Wschodni, który zwiększy dostępność mieszkańców do kolei.
 
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych etap I - Modernizacja estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim”. Wartość całego projektu wynosi 95 mln netto zł, z czego ok. 81 mln zł, tj. 85% stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
 
Gorzowska estakada kolejowa należy do najdłuższych tego typu obiektów w kraju – liczy przeszło 2 km długości. Powstała w latach 1905 – 1914. Wpisana jest do rejestru zabytków, dlatego jej modernizacja prowadzona jest pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Odnowiona budowla znów będzie ozdobą centralnej części miasta. Obiekt ma istotne znaczenie dla sprawnej komunikacji na szlaku kolejowym Tczew – Kostrzyn.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x