przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

więcej

Na estakadzie leży tor unikat!

INWESTYCJE

Adam Oziewicz
2018-11-16 11:22
75540

(fot. Adam Oziewicz)

Tor unikat – nigdzie w lubuskim, ani w dolnośląskim, ani w Wielkopolsce nie ma tak długiego w takiej nawierzchni i o tak dobrych parametrach. Stąd żywotność estakady i toru zdecydowanie się wydłuży. Kolejne takie przedsięwzięcie inwestycyjne na wiadukcie dopiero za 70-80 lat.

W ubiegły piątek pisaliśmy, że ruch na estakadzie nie w grudniu a dopiero w marcu przyszłego roku. To zła wiadomość od PLK, ale na pocieszenie mają, że pociągi IC i Regio już od początku grudnia będą dojeżdżały do samego przystanku Gorzów Wschodni przy Teatralnej.      
 
Prawie półroczne opóźnienie wynika ze skomplikowania zadania, ale przede wszystkim dodatkowych prac na niszach, których w żaden sposób nie dało się przewidzieć. Skala inwestycji ogromna, koszty potężne – przypomnijmy, estakada ma około 2 km, układany jest jeden tor, ale budowniczy pozostawili wystarczający plac, aby powstał i drugi. Linia po zakończeniu prac pozostanie niezelektryfikowana, jednak, co istotne, pozostaną technologiczne możliwości na zainstalowanie słupów i trakcji.         
 
Przed remontem, ze względu na stan techniczny, na obiekcie obowiązywało ograniczenie prędkości do 40 km/h. Po wykonaniu wszystkich prac będzie dozwolony ruch pociągów pasażerskich z prędkością nawet do 120 km/h.   
 
W 2009 roku gorzowska estakada kolejowa została wpisana do rejestru jako zabytek techniki. Ryszard Magdziak, dyrektor regionu zachodniego centrum realizacji inwestycji spółki PLK podkreśla, że najważniejsze dla obiektu jest przywrócenie pierwotnych właściwości użytkowych. Ale to nie wszystko, równie ważnym celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej dla pasażerów w postaci nowego przystanku osobowego przy Teatralnej. – Kolejne, niemniej ważne, założenie dla inwestycji to likwidacja barier architektonicznych oraz poprawa stanu infrastruktury przez modernizację peronów na stacji Gorzów Główny i wymianę nawierzchni kolejowej – dodaje dyrektor Magdziak.     
 
Aktualnie Intercor z Zawiercia – główny wykonawca – buduje nawierzchnię bezpodsypkową na stacji Gorzów Wschodni (ulica Teatralna). Trwają też prace na obu peronach stacji Gorzów Główny. Dzieje się też na wiadukcie stalowym z już zespoloną płytą żelbetową wzdłuż ulicy Spichrzowej przy bulwarze zachodnim. Do tego realizowane są kolejne zadania na wiadukcie stalowym nad ulicą Chrobrego. Co jeszcze? Aby móc dojechać do estakady budowniczy wykonali szereg nowych rozjazdów w sąsiedztwie stacji Gorzów Wschodni – z zastosowaniem tradycyjnej nawierzchni podsypkowej. Powstał również kompletnie od nowa tor kolejowy przy przystanku Gorzów Wschodni.   
 
Wcześniejsze zadania inwestycyjne polegały między innymi na wzmocnieniu sklepień ceglanych przez budowę nowej płyty żelbetowej, odpowiednio zbrojonej. Z kolei na płytę trafił pianobeton, na niego płyta żelbetowa do której montowane są teraz tory w nowoczesnej technologii nawierzchni toru bezpodsypkowego. – To ewenement w skali kraju – niezmiernie rzadko zdarza się, aby tor bezpodsypkowy był o takich parametrach eksploatacyjnych i takiej długości – podkreśla R. Magdziak.  
 
Znaczący front robót był również na terenie dworca od strony Wieprzyc. Tam wykonawca wybudował mury oporowe wzdłuż obiektów spółki Gorzów Wagony – zajmuje się modernizacją taboru kolejowego. Prace przebiegały pod dużą presją czasu i z istotnym wysiłkiem organizacyjnym, bo nie wchodziło w grę trwałe zablokowanie wjazdu i wyjazdu z teren zakładu. Cały proces inwestycyjny na i przy torach odbył się niemal bez zakłóceń. Już powstała od podstaw całkowicie nowa płyta dworca głównego. Będzie służyła 150-200 lat. Również od podstawa została stworzona płyta peronu drugiego. 
 
Były też nieprzewidziane problemy, m.in. właściciel willi Herzoga nie zezwolił pracownikom Intercoru na wejścia na swój teren, skąd był dostęp do murów oporowych estakady – w efekcie wystąpiło opóźnienie w realizacji zadania. W rezultacie inżynierowie musieli zastosować dokumentację zamienną na wzmocnienie konstrukcji murów oporowych.
 
Skalę całej inwestycji najlepiej przedstawiają liczby. Na estakadę trafiło już 10 000 ton betonu (około 1000 ciężarówek dostarczyło ten materiał). Wymieniono 400 ton elementów stalowych oraz ułożono 2000 ton stali. Według spółki PLK to ogromne przedsięwzięcie, szczególnie dla obiektu zlokalizowanego w samym centrum miasta. Poza wykonaną pracą, Intercor wziął na siebie potężny wysiłek organizacyjny. – Z jednej strony Spichrzowa i Nadbrzeżna gdzie w praktyce nie daje się swobodnie operować ciężkim sprzętem, z drugiej bulwary wschodni i zachodni gdzie w ogóle nie można wjechać jakimikolwiek maszynami budowlanymi – przedstawia kluczową trudność dyrektor regionu zachodniego PLK. 
 
Budowniczym pozostało jeszcze ułożenie toru 2 i 4 na estakadzie dworcowej – tor 2 jest przy peronie nr 1, a tor 4 będzie służył poprawnej eksploatacji peronu nr 2. Trwa modernizacja peronu 1 (wyspowy) i 2 (jednokrawędziowy). Powstaną perony o maksymalnej długości, aby stworzyć możliwość obsługi pociągów regionalnych, ale też IC, aby bez problemów mogły się zmieścić pełne składy. Przypomnijmy, że perony 1 i 2 będą wyposażone w windy. Ponadto w toku są prace przy urządzeniach sterowania ruchem kolejowym – powstanie lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym. 
 
Przedstawiciele PLK podkreślają, że Gorzów to nie tylko linia 203 Tczew – Kostrzyn, także linia 367 Zbąszynek – Gorzów, stąd też odbudowa przejścia podziemnego i możliwość poruszania się między liniami na dworcu głównym. Odbudowywany jest korytarz z okładzinami ściennymi z utrzymaniem historycznego wizerunku. Na przystanku i stacji będą też elementy małej architektury: nowe ławki, tablice informacyjne, oznakowania. Po zakończeniu wszystkich prac będzie też działać system dynamicznej informacji pasażerskiej – nie tylko zegary i megafony, także wyświetlacze. System będzie działać na głównym, także na stacji Gorzów – Wschód. 
 
W ubiegły piątek ekipy z gorzowskich redakcji były na szczycie estakady, na jej płycie nośnej gdzie aktualnie montowane są tory. Po placu budowy oprowadzał Maciej Młokosiewicz, dyrektor kontraktu ze strony Intercor. Przypomniał, ale i pokazał, że tor w technologii bezpodsypkowej – bez tłucznia, bez podkładów. Tylko szyna pod nią podkładki żebrowe oraz odpowiedni podlew elastyczny. – Z oddali widać tor ustawiany na specjalnych bramkach, pod stałą kontrolą geodezyjną – zarówno wysokościową, sytuacyjną. Estakada zlokalizowana w terenie ściśle zurbanizowanym sąd wszystko, co tu widzimy to robota ręczna – zaznaczył dyrektor Młokosiewicz.  
 
Dodał, że podlew bloku pod torem wykonywany jest dopiero po definitywnym ustawieniu toru, bo grubość podlewki jest ściśle określona – nie może być ani za grubo, ani za mało tylko idealnie w punkt, wtedy nie będzie dochodzić do ugięć szyny. Co ciekawe, tor nie jest na środku, tylko po jednej stronie estakady – patrząc z centrum w stronę dworca głównego po lewej. Cała prawa jest wolna, przygotowana tak jakby miał tam kiedyś powstać drugi tor. Na estakadzie widać też odtworzone, ale jeszcze nie zamontowane, metalowe barierki – będą po obu brzegach na szczytach estakady.
 
Najbardziej odczuwalnym efektem modernizacji i zastosowania nowoczesnej technologii na torach będzie ograniczenie hałasu. Kluczową sprawą dla PKP PLK jest również zwiększenie poziomu bezpieczeństwa podróżnych – po remoncie estakada idealnie wpiszę się w to zadanie. Ponadto istotna jest poprawa estetyki, funkcjonalności i walorów architektonicznych.  
 
Na koniec ważna informacja dla podróżnych: aktualnie pociągi IC od strony Poznania, Krzyża czy Piły zatrzymują się w Strzelcach, a pociągi PR w Santoku. Od 9 grudnia wszystkie pociągi będą zatrzymywać się na przystanku Gorzów Wschodni – PKP przywraca ruch z kierunku Poznania do Gorzowa Wschód (przy Teatralnej). Od tego momentu komunikacja zastępcza będzie działać tylko na odcinku Gorzów Wschód – Gorzów Główny. Taka sytuacja ma się utrzymać do 9 marca 2019 roku czyli do wznowienia ruchu na estakadzie. 

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x