przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Co na torach? Remonty, pociągi, renegocjacje z rządem... Marszałek o lubuskiej kolei

Z MIASTA

inf. pras. UWML/ao
2016-02-04 12:40
68150

(fot./źródło: lubuskie.pl)

Urząd marszałkowski szykuje się do renegocjacji z rządem – będzie o Kontrakcie Terytorialnym gdzie kolej jest ważnym elementem. O tym, co nowego na torach mówiła marszałek Polak na konferencji na dworcu w Zielonej Górze. Były informacje dla Gorzowa...   

O inwestycjach kolejowych w Lubuskiem mówiła marszałek Elżbieta Polak na specjalnej konferencji (wczoraj, 3 lutego) na dworcu kolejowym w Zielonej Górze. Marszałkowscy urzędnicy urządzili konferencję prasową w pociąg Impuls. Dlaczego akurat tam? Bo to ostatni zakup z trzech w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej dla połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez lubuskie i zachodniopomorskie.

Plan obejmował aż czternaście Impulsów, z czego dwa dla lubuskiego. Ponieważ ostatecznie podwyższono dofinansowanie unijne o 10 procent, projekt rozszerzono o dwa dodatkowe pociągi, po jednym dla każdego z województw. Koszt jednego składu to 21,4 mln zł – 14 mln zł to dofinansowanie UE. Lubuskie otrzymało także zwrot podatku VAT w wysokości 4 mln zł. Pociąg już kursuje na trasie Nowa Sól – Zielona Góra – Poznań. Pokonuje trasę w dwie godziny.

W ostatnim okresie programowania lubuskie wymieniło część taboru na nowoczesny, w sumie za 200 mln zł. Stąd w regionie kursuje dziewiętnaście pojazdów pasażerskich – cztery autobusy szynowe, dwanaście spalinowych zespołów trakcyjnych oraz trzy elektryczne. Łącznie na ich zakup województwo skierowało ponad 184 mln zł. Z kolei na remonty składów zakupionych w latach 2003-2008 poszło 18 mln zł.

Część inwestycji kolejowych zapisanych jest w Kontrakcie Terytorialnym, a to oznacza, że   będą realizowane ze środków krajowych. Choćby remont za 1 md zł linii CE59 (Wrocław – Brochów/Grabiszyn – Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Kostrzyn – Szczecin Podjuchy), również na terenie województwa lubuskiego. Czy E 59 (Poznań Główny – Szczecin Dąbie) – chodzi o kilkunastokilometrowy fragment na terenie lubuskiego. Ponadto do Kontraktu wpisano modernizację linii kolejowych nr 14, 815, 816, chodzi o odcinek Ostrów Wlkp. – (Krotoszyn) – Leszno – Głogów z elektryfikacją odcinka Krotoszyn – Głogów, to na terenie województwa lubuskiego.

Na liście warunkowej Kontraktu (realizacja jest uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych) są też prace na linii kolejowej nr 358 (Czerwieńsk – Gubin), rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowych 275 (granica województwa – Żagań) oraz linii 14 (Żagań – Żary – Forst), rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 203 (Krzyż – Gorzów).  

Obecnie zarząd województwa czeka na renegocjacje z rządem zapisów Kontraktu Terytorialnego – lubuskie władze samorządowe chcą doprowadzić do przesunięcia wszystkich przedsięwzięć z listy warunkowej na listę podstawową, także inwestycji kolejowych. Zarząd pod koniec ubiegłego roku zgłosił gotowość do rozmów, ale do dziś nie otrzymał odpowiedzi z reorganizowanego właśnie ministerstwa rozwoju. Spodziewa się takiej w ciągu najbliższego miesiąca.          

Marszałek Polak zaznaczyła wczoraj, że będą kolejne remonty linii z Regionalnego Programu Operacyjnego. W poprzedniej perspektywie zmodernizowano trasę Gorzów – Kostrzyn. W tej w planach jest remont trasy Krzyż – Gorzów oraz Zielona Góra – Frankfurt. Trzecim elementem realizowanym z RPO jest trasa od Wrocławia, przez Żary- Żagań. Standard i skrócenie czasu podróży ma zwiększyć zainteresowanie koleją w regionie.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x