Kto może zrobić tramwaje dla Gorzowa?
Z MIASTA
2016-12-30 13:52
67093

Jeszcze trzy tygodnie na składanie ofert, stąd nie ma pewności, kto zabierze się za kilkanaście tramwajów dla miasta. Za to zajrzeliśmy na strony polskich firm, które mogą zbudować nowe pojazdy...
Roman Maksymiak, prezes spółki MZK na kilka tygodni przed otwarciem ofert nie chciał nawet sugerować żadnej marki. Wskazując na doświadczenia w tym sektorze zamówień publicznych, zdradził, że ofert spodziewa się dopiero na moment przed upływem ostatecznego terminu ich przyjmowania. Zaznaczył, że data składania propozycji może być jeszcze przesunięta, gdy zajdą istotne zmiany w SIWZ (specyfikacja istotnych warunków zamówienia), ale takich prezes MZK jak na razie nie przewiduje.
Spółka MZK ogłosiła przetarg na dostarczenie tramwajów 30 listopada. Termin składania ofert mija 20 stycznia. Wiadomo, że pojazdy mają być niskopołogowe trójczłonowe, dwukierunkowe. Chodzi o 14 sztuk fabrycznie nowych o długości od 23 do 26 metrów, w tym jeden przystosowany do potrzeb nauki jazdy. Liczba miejsc siedzących: w zamówieniu preferowane są modele powyżej 47 miejsc – taka oferta będzie najwyżej punktowana. MZK przewiduje w zamówieniu zakup dodatkowych sześciu tramwajów. Producent na zbudowanie tramwajów ma 18 miesięcy od podpisania umowy.
Przynajmniej potencjalnie w Polsce za gorzowskie nowe tramwaje może się zabrać sześć przedsiębiorstw. Zajrzeliśmy na ich strony internetowe. Oto co tam znaleźliśmy:
Bydgoska PESA – najpoważniejszy dostawca wśród krajowych producentów, w swoim cv ma kontrakty dla Moskwy (120 pojazdów). Tramwaje z Bydgoszczy jeżdżą też m.in. w Warszawie, Łodzi, Gdańsku i Szczecinie.
Solaris – marka znana głównie z autobusów, ale od 10 lat ma w ofercie także tramwaje. Modele tego producenta jeżdżą w Poznaniu i kilku niemieckich miastach.
Modertrans Poznań – firma kojarzy się przed wszystkim z modernizowanym Konstalem 105 – w nowej formie to Moderusy Alfa i Beta oraz Gamma. Jeżdżą w Poznaniu, na Śląsku i w Szczecinie.
Newag z Nowego Sącza ma w dorobku tramwaj dla Krakowa. To Nevelo, pojazd dla 235 pasażerów z przegubową, trójczłonową konstrukcją o nisko zawieszonej podłodze.
Alstom-Konstal Chorzów – firma produkuje wagony metra, a także tramwaje z serii Citadis dla Stanbułu.
Fabryka Cegielskiego w Poznaniu również może przygotować produkt dla Gorzowa – tramwaje stamtąd od kilku lat jeżdżą w Warszawie i stolicy Wielkopolski.
Komentarze: