przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

PESA dla miasta zrobi coś wyjątkowego!

Z MIASTA


2017-02-15 13:26
75607

(fot. materiały PESY)

Nie ma jeszcze umowy – trwa postępowanie przetargowe – jednak to niemal pewne, że bydgoska PESA zabierze się za gorzowskie tramwaje. To będą zupełnie nowe pojazdy – fabryka skorzysta jedynie z doświadczeń przy produkcji Twistów i Fokstrotów.  

Do realizacji zamówienia jeszcze tylko weryfikacja oferty, ostateczna decyzja zarządu spółki MZK i podpisy pod kontraktem. PESA jako jedyna fabryka złożyła ofertę dla Gorzowa.  

Właśnie dlatego poprosiliśmy w Bydgoszczy o informację na temat procesu produkcji. Michał Żurowski, rzecznik prasowy PESY przedstawił portalowi typowe postępowanie przy realizacji zamówienia – nie ruszyła produkcja, ale procedura formalno-prawna z zakresu zamówień publicznych trwa. W toku są też prace koncepcyjne (projektowe) przygotowujące produkcję. Sama produkcja zacznie się gdy między spółką MZK a PES-ą będzie już podpisana stosowna umowa. – Nadal trwa postępowanie przetargowe, stąd jednoznacznie o szczegółach realizacji kontraktu dla Gorzowa będzie można mówić dopiero po parafowaniu umowy – wyjaśnił M. Żurowski.  

Prace nad zupełnie nowym modelem trwają miesiącami, ale w pewnym uproszczeniu można je zarysować. Po zakończeniu prac projektowych, w pierwszej fazie produkcji powstaje pudło – w żargonie producentów to konstrukcja nośna. Jednocześnie z zamawiającym ustalana jest kolorystyka. Gdy już jest określona, pojazd trafia do malarni. Z kolei po malowaniu na halę montażu – tam jest zabudowywany: tramwaj jest wyposażany w szyby, wszelkiego rodzaju izolacje, kable (pojazd zawiera 14 kilometrów różnego rodzaju przewodów elektrycznych), siedzenia, zespoły hamulcowe i napędowe. Gdy już ma niemal wszystko, tramwaj zajmuje miejsce na hali uruchomień – tam przechodzi wewnętrzne odbiory.           
   
M. Żurowski zastrzega, że na każdym etapie fabryka ma stały kontakt z zamawiającym. Z PESY mamy informację, że za kilkanaście miesięcy do Gorzowa przyjdą pojazdy dotąd seryjnie nieprodukowane – zatem specjalnie dedykowane miastu. Stąd będą musiały mieć wszystkie wymagane badania i dopuszczenia. Cały proces będzie postępował zgodnie z przyjętym w umowie harmonogramem. Zupełnie nowe pojazdy będą oparte na wcześniejszych doświadczeniach PESY – nawiążą do Twistów, jeżdżących po Wrocławiu i Częstochowie oraz Fokstrotów zrealizowanych dla Moskwy.

Przypomnijmy, otwarcie ofert, właściwie jednej oferty – tylko PESA stanęła do przetargu – było w ostatnich dniach stycznia. Teraz propozycja fabryki jest weryfikowana. MZK wysłał do producenta dodatkowe zapytania. Po wyjaśnieniu wszelkich wątpliwość zarząd miejskiej spółki ostatecznie zdecyduje o podpisaniu kontraktu.       

Realizacja całości zamówienia nastąpi nie później niż w terminie 18 miesięcy od momentu decyzji o zaakceptowaniu wniosku o dofinansowanie unijne. Dostawa pierwszego tramwaju nastąpi w ciągu 14 miesięcy. Realizujący kontrakt przygotuje 14 nowoczesnych pojazdów – PESA w ofercie zaproponowała wykonanie tramwajów za ponad 115 mln zł. Koszt jednego 8,2 mln zł.

Spółka MZK ogłosiła przetarg na dostarczenie tramwajów 30 listopada. Pierwszy termin składania ofert minął 20 stycznia, ale ostatecznie został przesunięty o kilka dni. Już wiadomo, to precyzuje SIWZ, że pojazdy będą niskopodłogowe trójczłonowe, dwukierunkowe. Chodzi o 14 sztuk fabrycznie nowych o długości od 23 do 26 metrów, w tym jeden przystosowany do potrzeb nauki jazdy. Liczba miejsc siedzących: w zamówieniu preferowane były modele powyżej 47 miejsc. MZK przewiduje też zakup dodatkowych sześciu tramwajów.

0.2.jpg
1.3.jpg
0
01

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x