PKP informują o inwestycji w mieście [FOTO]
Z MIASTA
red.
2017-03-27 11:23
64310
Najważniejszymi informacjami o modernizacji estakady podzieliły się PKP PLK w Gorzowie. Spółka zorganizowała spotkanie z dziennikarzami w poniedziałek rano na budowanym przystanku przy Teatralnej. Zastąpi podróżnym w stronę Krzyża dworzec główny.
Za miesiąc kolejny etap modernizacji gorzowskiej estakady. Nowy przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni przejmie obsługę pasażerów. Podróżni zyskają wygodniejszą obsługę także na stacji Gorzów Wielkopolski. Projekt współfinansowany z UE wart jest 111 mln zł.
Odnowiona dwukilometrowa estakada z przebudowanym torem w 2018 roku usprawni podróż na głównej trasie kolejowej Tczew – Kostrzyn, biegnącej przez Gorzów. Poprawi się też wizerunek miasta, gdyż budowla jest ważnym obiektem bulwarów nad Wartą.
Nowy przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni przy Teatralnej ma się stać ważnym elementem układu komunikacyjnego miasta. Od 20 kwietnia, przez dwa lata – w trakcie modernizacji gorzowskiej estakady, przejmie obsługę pasażerów wszystkich pociągów dla kierunku wschodniego z i do Krzyża.
Na peronie montowana jest wiata. Jej lekko pofalowana konstrukcja, z przeszkloną ścianą, staje się ciekawym elementem architektonicznym, nawiązującym do łukowych przęseł i sklepień estakady. Wiata, wraz z przeszkloną ścianą, będzie także pełnić funkcję ekranu akustycznego. Odpowiednio wysoki peron ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przewidziano również pochylnie umożliwiające dostęp do peronów osobom o ograniczonej mobilności. Na peronie montowane są płyty z wyznaczonym pasem bezpieczeństwa o fakturze wyczuwalnej dla osób niewidomych. Obsługę podróżnych ułatwi czytelne oznakowanie i tablice z rozkładami jazdy.
Prace przy estakadzie obejmą wzmocnienie i zabezpieczenie konstrukcji. Uwzględniono także odnowę wnętrz ponad 50 nisz. Na estakadzie będzie nowy tor z nawierzchnią bezpodsypkową. Konstrukcja estakady zostanie na tyle wzmocniona, aby w przyszłości możliwe było położenie drugiego toru. Dzięki modernizacji poprawi się stan 5 wiaduktów stalowych i przejścia pod torami.
Aby ograniczyć zmiany w ruchu drogowym, nie przywiduje się całkowitego zamknięcia ulic, będą jedynie zamknięcia „połówkowe”. Przebudowa rozpocznie się od wiaduktu nad ulicą Chrobrego i będzie postępować w obu kierunkach.
Polskie Linie Kolejowe S.A. w Gorzowie przebudują również nieczynny peron nr 2. Efektem prac będzie lepsza obsługa pasażerów. Obiekt, oprócz nowej nawierzchni, zostanie wyposażony w nowe oświetlenie, ławki i oznakowanie. Gruntowną renowację przejdzie wiata. Wygodniejsze podróże zapewni nowy system informacji pasażerskiej. Odnowiony zostanie tunel stacyjny i przejście doprowadzające na peron. Zabudowa windy ułatwi dostęp do peronu osobom o ograniczonej możliwości poruszania się i podróżnym z cięższym bagażem. Poziom bezpieczeństwa podniesie wprowadzenie monitoringu.
Po przebudowie peron nr 2 będzie służyć do obsługi podróżnych pociągów w kierunku Krzyża i dalej w kierunku Piły lub Poznania – Warszawy oraz w kierunku Kostrzyna. Peron, wraz z przebudowanym przyległym torem, zwiększy możliwości obsługi pociągów pasażerskich i ułatwi manewry na gorzowskiej stacji.
Modernizacja gorzowskiej estakady potrwa 2 lata. Zakończenie prac przewidziano w 2018 roku. Wartość umowy wynosi ponad 111 mln zł (brutto). Umowa realizowana w ramach projektu POIiŚ 5.2-12.1 „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych etap I - Modernizacja estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim”, współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2014-2020.
Gorzowska estakada kolejowa została wpisana w roku 2009 do rejestru zabytków. Ma 2116 m długości i należy do najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Stanowi główny szlak kolejowy przecinający miasto. Powstała w latach 1905-1914. Zabytkowy obiekt jest częścią najważniejszej dla miasta linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn. Remont estakady prowadzony jest pod nadzorem konserwatora zabytków, co gwarantuje zachowanie i wyeksponowanie historycznego charakteru obiektu.
W porannej konferencji prasowej na temat inwestycji PKP PLK wzięli udział Arnold Bresch, członek zarządu PLK ds. inwestycji oraz Ryszard Magdziak z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Komentarze: