przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

„Wyczyszczą” konto albo wezmą kredyt na twoje dane

Z MIASTA

red.
2021-08-05 14:08
25330

(fot. materiały KWP)

Policja przestrzega przed sieciowymi oszustami – mogą „wyczyścić” konto albo zaciągnąć kredyt na twoje dane. To specjaliści w swoim fachu, ale łatwo ich rozpoznać, bo postępują według podobnego schematu i za każdym razem na początek chcą wzbudzić zaufanie u przyszłych ofiar. 

Policjanci podkreślają, że surfując po sieci, prowadząc różnego rodzaju aktywność, zawsze warto zachować czujność. – Aby uniknąć pułapek zastawianych przez cyberprzestępców powinniśmy stale poszerzać swoją wiedzę o komunikaty przekazywane przez policję, specjalistów z dziedziny bezpieczeństwa w sieci czy też pracowników instytucji bankowych – podpowiada podinsp. Marcin Maludy, rzecznik prasowy KWP w Gorzowie. 
 
Przedstawiciele policji, banków i eksperci zajmujący się bezpieczeństwem w sieci starają się na bieżąco ostrzegać o pojawiających się coraz to nowych próbach oszustwa, kradzieży danych, a w konsekwencji także kradzieży pieniędzy z kont lub prowokowania transakcji, z konsekwencji których możemy nawet nie zdawać sobie sprawy.
 
W ostatnim czasie wiele uwagi poświęcono oszustwom na wnuczka czy policjanta, ale z każdym dniem pojawiają się nowe, także skuteczne metody okradania ludzi poprzez wykorzystanie Internetu. Przestępcy działający w sieci udając klientów przesyłają fałszywe linki lub tworzą nawet fałszywe strony internetowe, gdzie po kliknięciu w link nieświadomie przekazujemy dane dostępowe do naszego konta. Wtedy wystarczy zaledwie kilka sekund, aby przestępcy „wyczyścili” nam konto.
 
Niezwykle popularną metodą oszukiwania stało się podawanie za pracowników infolinii bankowej i wyłudzanie przez telefon wszystkich danych osobowych z numerami kart, kodami pin, numerami CVC, a także loginami i hasłami dostępowymi do kont. Bardzo często nieświadome osoby myśląc, że mają do czynienia z pracownikiem banku, bez zastanowienia przekazują im dane, o które prawdziwy pracownik nigdy by nie zapytał. – Niestety nie każdy użytkownik Internetu zdaje sobie sprawę jak łatwo, nieświadomie możemy udostępnić dane przestępcom i w konsekwencji stracić swoje oszczędności, dlatego bądźmy ostrożni, pamiętajmy aby nigdy i nikomu nie przekazywać swoich poufnych danych: żadnych numerów kart, pinów czy haseł – zaznacza podinsp. Maludy. 
 
Uwaga! Trzymając się poniższych wskazówek żaden oszust nie zdoła Cię okraść przez Internet.   
 
Pracownicy banków dzwoniąc do Ciebie nigdy nie proszą o:
instalację dodatkowych aplikacji które miałyby potwierdzić Twoją tożsamość, zatwierdzić płatność lub podnieść poziom bezpieczeństwa,
podanie pełnego hasła do konta, kodu PIN do konta lub aplikacji bankowej, numerów kart.
żadnych kodów aktywacyjnych czy kodów do autoryzacji transakcji.
 
Jak działają przestępcy?
podszywają się np. pod numer infolinii banku lub innej instytucji, a dzwoniąc przedstawiają się jako pracownicy infolinii bankowych lub jednostek związanych z bezpieczeństwem,
nakłaniają do podania danych do logowania w bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych czy danych z kart płatniczych – ich numerów, daty ważności czy kodów CVC,
w rozmowach często powołują się na przykład na konieczność potwierdzenia tożsamości, względy bezpieczeństwa, incydenty naruszenia danych, często przekonują, że dzwonią aby zapobiec atakowi hakerów
obiecują wypłatę zysków lub ich części z osiągniętych inwestycji w krypto walutę (Bitcoinów),
nakłaniają do uruchomienia aplikacji, jak np. Any Desk, QuickSupport, umożliwiających kontrolowanie Twojego komputera lub telefonu.
 
Pamiętajmy aby:
nikomu nie udostępniać swoich urządzeń, zwłaszcza tych, z których korzystamy logując się do bankowości elektronicznej,
nie przekazywać żadnych poufnych danych czy haseł, które znamy tylko my,
po odebraniu takiego telefonu, nawet gdy wyświetla się numer infolinii Banku, nie możesz być pewien że rozmawiasz z pracownikiem banku – dlatego rozłącz się i zadzwoń do znanej nam placówki lub na infolinię aby potwierdzić tożsamość pracownika,
uważać na fałszywe sms-y oraz wiadomości e-mailowe o zaległościach, konieczności uregulowania płatności – nie klikać na podane linki, nie instalować żadnych aplikacji – to sposób przestępców na poznanie Twoich danych dostępowych do konta i kradzież pieniędzy,
nie otwierać takich załączników/ linków w podejrzanych wiadomościach, ponieważ mogą zawierać złośliwe oprogramowanie,
 
Jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:
zadzwoń na policję, złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
zadzwoń na infolinię swojego banku i przekaż wszystkie niezbędne informacje.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x