Kupując środki do sprzątania, na co powinniśmy zwracać uwagę
Z MIASTA
materiał partnera
2022-06-09 16:36
342

Każdy z nas częściej lub rzadziej, ale jednak kupuje środki do sprzątania. Może to być płyn do
mycia naczyń, płyn do podłóg, środek do dezynfekcji toalet, mleczko do szorowania, proszki do prania,
płyny do mycia szyb i wiele innych. Na co najczęściej zwracamy uwagę kupując takie produkty?
Badania pokazują, że są to przede wszystkim 2 główne kryteria : rozpoznawalna marka i cena.
Czy to dobrze? Okazuje się, że nie zawsze.
Markowe środki do sprzątania nie zawsze są najlepsz!
Reklamy środków do sprzątania stanowią blisko 30 procent wszystkich reklam telewizyjnych. To bardzo dużo
i świetnie obrazuje nam skalę, na jaką producenci środków czystości promują swoje wyroby. Chcą w ten
sposób zbudować wśród konsumentów rozpoznawalną markę, kojarzącą się z jakością i po którą
będziemy sięgać w czasie swoich zakupów. Kiedy jednak wczytamy się w skład tych produktów, może się
okazać, że jest on taki sam lub tylko w niewielkim stopniu różni się od produktów konkurencyjnych, dostępnych w niższej
cenie. I to drugie jest kryterium, wg. którego kupujemy środki do sprzątania. Chcemy, aby były
stosunkowo tanie, a przy tym produkowane przez znane nam firmy. Aby to osiągnąć, coraz
częściej stosuje się zjawisko nazywane downsizingiem, czyli zmniejszanie pojemności lub gramatury
opakowań, przy jednoczesnym pozostawieniu starej ceny. W efekcie płacimy tyle samo co kiedyś,
ale otrzymujemy mniej produktu.
Na co więc powinieneś zwrócić uwagę, kiedy kupujesz środki do sprzątania?
Kiedy już znamy techniki stosowane przez największych producentów, by sprzedawać swoje środki, możemy
lepiej się im przyjrzeć i świadomie ocenić, co jest najlepsze dla nas samych.
● Porównaj skład produktów do sprzątania — weź do ręki kilka produktów tego samego rodzaju,
ale od innych producentów i sprawdź ich skład. Jeśli jest on taki sam, już wiesz, że za wyższą ceną
ukryte są wyższe koszty promocji.
● Porównaj cenę i gramaturę — najlepszym sposobem na przekonanie się, który produkt jest najbardziej
opłacalny w zakupie, to porównanie cen za kilogram lub litr. Nieprzypadkowo producenci coraz częściej
sprzedają swoje środki w opakowaniach o wadze np. 345 g lub pojemności 560 ml — porównanie różnych
produktów między sobą jest wtedy trudniejsze.
● Przyjazność dla środowiska — w końcu to, na co coraz więcej osób zwraca uwagę. Czy kupowane przez
nich produkty do sprzątania są ekologiczne, czy może szkodliwe dla środowiska? Obecne w nich składniki
i związki chemiczne mogą ulegać szybkiemu rozkładowi i być neutralne lub wymagać złożonych metod
utylizacji i neutralizacji.
Jak rozpoznać ekologiczne produkty do sprzątania — etykieta Ecolabel
Aby ułatwić klientom rozpoznawanie ekologicznych produktów do sprzątania, opracowany został
specjalny system ich znakowania. Służy do tego etykieta z logo Ecolabel. Jest to dobrowolny program
europejski, który powstał w 1992 roku i trwa do dziś. Jego główną ideą było zachęcenie producentów
do produkowania i dystrybuowania środków przyjaznych dla środowiska. Nie są to jednak puste slogany.
Aby produkt mógł otrzymać oznaczenie Ecolabel, jego produkcja musi odbywać się na podstawie kryteriów
ekologicznych, będących decyzjami UE.