przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Dwie matury jednocześnie? Znana uczennica ze stypendium JDJ IOS

Z MIASTA

red.
2022-07-05 09:34
22511

Świetnie się uczyła, a gdy otrzymała propozycję wyjazdu do szkoły w Stanach Zjednoczonych, planowała ją odrzucić na rzecz polskiej olimpiady przedmiotowej. Na miejsce dotarła mimo błędnie zarezerwowanego biletu, odnajdując się na największym lotnisku świata. A wciąż jest tylko nastolatką. 

O Wiktorii Ratajczak zrobiło się głośno nie tylko z powodu świetnych stopni, ale także dobroczynnej zbiórki WOŚP, którą zorganizowała na wymianie w stanie Wisconsin w USA, angażując w nią całą szkołę. Dziewczyna aktywna, zaradna i pracowita – do osiągnięć dopisze teraz stypendium na naukę w amerykańskim liceum online JDJ International Open School w programie Podwójna Matura. W ślady Wiktorii może iść każdy uczeń w kraju, gdyż JDJ International Open School to przede wszystkim drzwi otwarte dla każdego.
 

więcej
na zdjęciu: Wiktoria Ratajczak, stypendystka JDJ IOS
 
Dzięki elastycznemu harmonogramowi i indywidualnym modułom lekcyjnym, które można zaliczyć o dowolnej porze dnia, Wiktoria będzie miała możliwość uzyskania amerykańskiego świadectwa maturalnego przy jednoczesnej kontynuacji nauki w polskim liceum.
 
W polskim liceum Wiktoria będzie przerabiała dobrze nam znane przedmioty będące częścią polskiej podstawy programowej, takie jak matematyka, biologia czy wychowanie fizyczne. Równocześnie w amerykańskim liceum zrealizuje zdalnie przedmioty amerykańskiej różnicy programowej – raptem dwa lub trzy na klasę, to m.in. historia Stanów Zjednoczonych, polityka i rząd USA, historia świata, język angielski i literatura, czy ekonomia i gospodarka Stanów Zjednoczonych. 
 
Jeżeli chodzi o tradycyjne przedmioty, uczennica nie będzie musiała powtarzać materiału, ponieważ stopnie z polskiego świadectwa zostaną wraz z końcem roku przepisane na świadectwo amerykańskie. Tym sposobem, przy niewielkim dodatkowym wysiłku, Wiktoria zyska dwa dyplomy ukończenia szkoły średniej i nowe ścieżki rekrutacyjne na uczelnie całego świata. Żeby jednak w pełni zrozumieć szansę stypendystki, trzeba przyjrzeć się możliwościom obu systemów edukacyjnych.
 
Po ukończeniu polskiej szkoły średniej uczeń podchodzi do egzaminu maturalnego i jest to jedyny jego bilet na studia. Gdyby ten sam uczeń uczestniczył w programie Podwójnej Matury, otworzyłby przed sobą aż cztery dodatkowe drogi aplikacyjne, które dla niektórych mogą okazać się wyjściem awaryjnym: 
 
1) Amerykańskie świadectwo maturalne + egzamin SAT 
2) Amerykańskie świadectwo maturalne + dobór przedmiotu rozszerzonego na poziomie akademickim (Advanced Placement),
3) Samo amerykańskie świadectwo maturalne (część uczelni punktuje je na tyle wysoko, że nie będzie potrzeba niczego więcej),
4) Amerykańskie świadectwo maturalne + egzamin wstępny konkretnej uczelni. 
 
Amerykańskie świadectwo maturalne honorowane jest na większości uczelni Polsce, ale również na świecie. Przyszli pracodawcy zapoznający się z życiorysem Wiktorii będą widzieć, że ukończyła liceum w Polsce i w USA. Rynek pracy od wielu lat ceni ambitnych światowców, co na pewno ułatwi Wiktorii rozwój zawodowy i osobisty.
 
Kiedy Wiktoria wróci do Polski, jej amerykańska przygoda zostanie wstrzymana, lecz dzięki JDJ IOS – nie dobiegnie końca. Jak twierdzi stypendystka, dzięki edukacji w JDJ International Open School myśl o powrocie za ocean na studia zaczyna być realna.
 
Wojciech Bachalski: Jak nauka w amerykańskim systemie oraz pobyt w USA zmieniły Twoje postrzeganie świata? Czy coś Cię zaskoczyło? 
Wiktoria Ratajczak: – Zdecydowanie dzięki nauce w USA stałam się bardziej otwarta na możliwości, jakie oferuje świat. Zobaczyłam, że spełnianie marzeń jest możliwe. Ponadto stałam się bardziej pewna siebie. Do wszystkiego podchodzę też bardziej pozytywnie. Uśmiech na stałe już zagościł na mojej twarzy. Pobyt w USA był wspaniałą przygodą, której nigdy nie zapomnę. Zdecydowanie był to jeden z najpiękniejszych okresów mojego życia. Jeśli chodzi o rzeczy, które mnie zaskoczyły, to myślę, że nawet nie da się ich zliczyć. Tam wszystko wydawało mi się inne i ekscytujące. Jednakże myślę, że największą niespodzianką dla mnie było to, jak dużo uczy amerykańska szkoła.
 
– W Europie panuje stereotyp, że Amerykanie całkowicie nie przykładają się do nauki. Teraz wiem, że to nieprawda. Amerykańska szkoła oferuje dużo więcej niż niejedna szkoła w Europie. W szkole, do której ja trafiłam, poziom nauczania był wysoki. Testy były wymagające, a zadań domowych było więcej, niż zwykłam mieć w polskiej szkole. Oprócz szkoły większość nastolatków poświęca swój czas na sport (co było kolejnym zaskoczeniem, ponieważ Amerykanie zazwyczaj nie są kojarzeni ze sportem) i pracę. Naprawdę jestem pod wrażeniem pracowitości Amerykanów.
 
Czy zamierzasz spotkać się ponownie ze swoimi koleżankami i kolegami z USA?
– Podczas mojego pobytu w USA poznałam wiele wyjątkowych osób. Spędziliśmy razem wspaniały czas. Bardzo ciężko było się nam pożegnać. Nigdy nie zapomnę tych niezastąpionych ludzi i wszystkiego, co dla mnie zrobili. Liczę na to, że uda się nam utrzymać kontakt, a może pewnego dnia spotkać. Na pewno teraz jednym z moich marzeń stał się wyjazd do USA w celu odwiedzenia poznanych tam osób.
 
Dlaczego zdecydowałaś się wziąć udział w programie Podwójna Matura (ang. Dual Diploma)? 
– Zdecydowałam się na udział w programie Podwójna Matura z kilku powodów. Po pierwsze chcę jeszcze bardziej poprawić moją znajomość j. angielskiego. Podczas nauki w amerykańskiej szkole bardzo często będę miała kontakt z „żywym” językiem oraz będę mogła poznać większą ilość słownictwa dotyczącego specyficznych dziedzin np. matematyki. Dzięki temu będę mogła znacznie rozwinąć swoje umiejętności językowe, co na pewno przyda mi się w przyszłości podczas udziału w konkursach czy olimpiadach. 
 
– Kolejnym powodem, dla którego zdecydowałam się na udział w programie Podwójna Matura, jest moja chęć ciągłego poznawania świata. Podczas nauki zdalnej w amerykańskiej szkole będę mogła dowiedzieć się wielu fascynujących rzeczy, o których na pewno nie dowiedziałabym się podczas nauki tylko w polskiej szkole. Kolejnym powodem mojej decyzji, jest fakt, iż uczestnictwo w programie Podwójna Matura pomoże mi w dalszej karierze. Posiadanie świadectw ukończenia dwóch szkół będzie bardzo pomocne podczas aplikowania na studia. Będzie też to świetnie widziane przez potencjalnych pracodawców. Nie sposób nawet wymienić wszystkich zalet tego programu dotyczących rozwoju mojej dalszej kariery.
 
Czego amerykańskie szkoły mogą nauczyć się od polskich i na odwrót? 
– Muszę przyznać, że jestem zafascynowana amerykańskim systemem edukacji. Bardzo spodobało mi się, że uczniowie mogą sami wybierać przedmioty, których będą się uczyć. Ponadto lista, z której mogą wybierać, jest bardzo rozmaita. Każdy może znaleźć coś dla siebie. Zdecydowanie brakuje mi tego w polskiej szkole, gdzie plany lekcji, są wypełnione wieloma niepotrzebnymi lekcjami. Ponadto w USA bardzo doceniam relację między uczniem a nauczycielem. Tam nauczyciel jest przyjacielem ucznia. Dzięki temu młodzież mniej stresuje się w szkole, a lekcje są przyjaźniejsze. Moim zdaniem, jest to tylko kilka najważniejszych rzeczy, jakie polska szkoła powinna się nauczyć od tej amerykańskiej. Jednakże żaden system edukacji nie jest idealny, więc istnieje kilka rzeczy, które przeniosłabym z Polski do szkoły w USA. 
 
– Wydaje mi się, że w amerykańskich szkołach brakuje konkursów i olimpiad przedmiotowych, które są powszechne w polskich szkołach. Podczas mojego pobytu na wymianie uczniowskiej w USA ani razu nie spotkałam się z czymś takim. Uważam, że olimpiady przedmiotowe mogłyby znacznie ułatwić Amerykanom rekrutację na studia. Kolejną rzeczą, którą doceniam w polskiej szkole, a z którą nie spotkałam się w USA, są oceny za aktywność na lekcji i brak średniej ważonej z przedmiotu. Bardzo podoba się mi to, że pomimo słabszych ocen, uczeń dzięki aktywnemu udziałowi w lekcji, może podwyższyć sobie ocenę końcową.
 
Dlaczego uważasz, że łączenie polskiej oraz amerykańskiej szkoły jest dobrym rozwiązaniem? 
– W polskiej szkole zdarza się, że na lekcjach języka angielskiego nacisk kładziony jest bardziej na gramatykę, niż na komunikację. Ponadto często nie uczymy się tam słownictwa dotyczącego specyficznych dziedzin takich jak matematyka czy geografia. Dlatego też uważam, że dzięki łączeniu polskiej i amerykańskiej szkoły, uczeń może zdecydowanie podszkolić swoje umiejętności językowe. Wykonując różne zadania czy przyswajając materiał, młody człowiek szybko przyswaja nowe słownictwo. Czytanie literatury w języku angielskim jest bardziej wartościowe niż czytanie tekstów z podręcznika. Ponadto podczas rozmów z nauczycielem, może on podszkolić swoje umiejętności komunikacyjne. Dzięki zdobytym umiejętnościom uczeń może brać udział w różnych konkursach, czy olimpiadach co pomoże mu w polskiej szkole. Kolejną zaletą łączenia szkół jest fakt, iż podstawy programowe często nie są takie same. Dzięki temu podczas nauki w amerykańskiej szkole uczeń może zyskać dodatkowe informacje – podczas nauki w polskiej szkole na ma takiej szansy. Może skutkować to podwyższeniem oceny na ocenę celującą (za znajomość materiału wykraczającego poza podstawę programową) lub przewagą podczas różnych konkursów czy olimpiad.
 
Aby dowiedzieć się więcej o programie Podwójna Matura, wejdź na: https://amerykanskamatura.com/pl/szkoly-usa/liceum/podwojna-matura/
lub dołącz do grupowego czatu ‘Q&A’ na Discordzie: link, gdzie na bieżąco odpowiadamy na Wasze pytania. 
 
Dział Rekrutacji Uczniów | Kontakt
Tel.: +48 574 602 607
Email: admissions@jdj-ios.com
Biuro czynne: pn - pt w godz. 8:00 - 16:00
 
 

więcej

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x