Wracają 2 i 3. Pierwszy dzień bez biletów
Z MIASTA
red.
2022-07-27 10:56
18400

W poniedziałek (1 sierpnia) na gorzowskie tory wracają tramwaje na liniach 2 i 3. To oznacza, że komunikacja tramwajowa ponownie będzie funkcjonowała w pełni.
Dwa lata temu, 2 lipca 2020 roku, wznowiono ruch na trasie linii numer 1, w tym roku na tory wyjadą tramwaje na pozostałych dwóch liniach tramwajowych - 2 i 3.
Wznowienie komunikacji tramwajowej możliwe jest dzięki zakończonej przebudowie ulic Chrobrego i Mieszka I wraz z torowiskiem, w ramach kolejnego etapu projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie” oraz modernizacji ulicy Kazimierza Wielkiego.
Na tory wyjadą zarówno nowoczesne tramwaje „Twist” bydgoskiej firmy PESA, jak i odnowione, dobrze znane gorzowianom „Helmuty”.
W poniedziałek, 1 sierpnia pierwszy tramwaj na linii numer 2 wyruszy z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski o 10.07. Natomiast o 10.00 z przystanku „Katedra” przy Chrobrego wyruszy specjalny tramwaj wraz z prezydentem miasta Jackiem Wójcickim i jego gośćmi. Będzie to pierwszy pasażerski przejazd wzdłuż Chrobrego, Mieszka I i Kazimierza Wielkiego.
Po tym przejeździe tramwaje wyruszą na swoje trasy zgodnie z obowiązującym od 1 sierpnia rozkładem jazdy.
W związku z powrotem tramwajów na tory, po pięciu latach przerwy, w poniedziałek 1 sierpnia przejazdy tramwajami na wszystkich liniach, zgodnie z zarządzeniem prezydenta Gorzowa, będą bezpłatne dla pasażerów. Na ten dzień dla pasażerów tramwajów czekają również niespodzianki.
Ostatni tramwaj po gorzowskich torach przejechał kilkanaście minut przed północą 30 września 2017 roku. Po tym czasie komunikacja tramwajowa na wszystkich liniach, a w Gorzowie działają trzy, została zawieszona. Przerwa związana była z realizacją kolejnych etapów projektu pn. „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie”. Projekt współfinansowany w ramach działania 6.1: Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, oś priorytetowa VI : Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
Na najważniejszych i największych skrzyżowaniach ruch jest kierowany za pomocą sygnalizacji świetlnej. Przejazd przez nie powinien stanowić problemu, bowiem tramwaje mają na nich wydzielony osobny sygnał zielony, w czasie którego pozostali użytkownicy ruchu na relacji kolizyjnej będą mieli sygnał czerwony.
Najbardziej kolizyjnymi miejscami, na które należy zwrócić szczególną uwagę, będą wyjazdy z ulic poprzecznych na drogę, wzdłuż której przebiega torowisko tramwajowe. Wyjazdy te oznakowane są za pomocą znaków ostrzegawczych A-14 „Uwaga tramwaj” oraz nakazujących ustąpienie pierwszeństwa (znaki A-7) lub bezwzględnego zatrzymywanie się (B-20 STOP).
Ponadto należy mieć na uwadze, że zmianie uległo zagospodarowanie i geometria Mieszka I. Przed przebudową kierowcy mogli parkować samochody na jezdni, przy jej krawędzi. Obecnie wyodrębnione są tam zatoki postojowe. Kierowcy parkując, powinni zwrócić szczególną uwagę na to, aby auta nie wychodziły za obrys zatoki, co mogłoby uniemożliwić przejazd tramwaju torowiskiem. Pojazdy takie będą odholowywane na koszt właściciela.
Kierowcy proszeni są również o nie wjeżdżanie na deptak zlokalizowany na Chrobrego. Odcinek od Borowskiego do Jagiełły jest wyłączony z ruchu z kilkoma niezbędnymi wyjątkami opisanymi na tabliczkach umiejscowionymi pod znakami B-1 „Zakaz ruchu”. Niestosowanie się do znaków będzie skutkowało wysokimi mandatami.
Komentarze: