przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

więcej

Oficjalnie: to koniec

Z MIASTA

red.
2022-08-10 11:43
8630

(fot. Bartłomiej Nowosielski/um)

Na Mieszka I i Chrobrego koniec prac – te ulice tak ogromnej inwestycji w swoich dziejach nie widziały. Drogowcy działali od maja 2020 roku, zatem ponad dwa lata.    

Po zakończeniu przebudowy, ponownie wszystkie gorzowskie linie tramwajowe są obsługiwane przez tramwaje. Ostatni raz funkcjonujące jednocześnie linie 1, 2 oraz 3 gorzowianie widzieli 30 września 2017 roku. Dzień później tabor unieruchomiony został w zajezdni, a miasto jako inwestor sukcesywnie ruszyło z przebudowami torowisk. Wszystkie zrealizowane zostały w ramach projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie.” Najpierw Sikorskiego, następnie Kostrzyńska, by ostatecznie zakończyć na przebudowie Chrobrego i Mieszka I.
 
W ramach tego zadania wyremontowano odcinek drogi o długości 1 542,69 metrów, zamontowano łącznie 10 nowoczesnych wiat przystankowych, wiatę rowerową, 25 ławeczek, 28 koszy na śmieci, 33 stojaki rowerowe, 6 tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Koszt zadania to 70 612 599,80 złotych. Zostało sfinansowane z w ramach działania 6.1: Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, oś priorytetowa VI: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w wysokości 35 457 412,05 zł (trakcja, torowisko, deptak).
 
Przebudowę 1,5-kilometrowego odcinka drogi wraz z torowiskiem i ciągiem pieszym na Chrobrego (deptakiem) i Mieszka I (chodnikami), na odcinku od Pocztowej do Roosevelta, realizowało konsorcjum firm ZUE i FDO. Biorąc pod uwagę zakres inwestycji, a także jej umiejscowienie w przestrzeni miasta (lokalizacja w samym centrum), oczywiście nie obyło się bez utrudnień, zwłaszcza w zakresie organizacji ruchu i objazdów. Zwłaszcza kłopoty dało się odczuć gdy z ruchu wyłączone były główne arterie komunikacyjne jak chociażby skrzyżowanie Chrobrego/Jagiełły/Wybickiego, skrzyżowanie Mickiewicza/Mieszka I, czy skrzyżowanie Roosevelta/Mieszka I/Kazimierza Wielkiego.
 
Miasto nie uniknęło także odkryć archeologicznych w tym miejscu. Liczne ślady historii odkryte zostały na remontowanej Chrobrego, tuż przy dawnym „Arsenale”. Po wykopaliskach i odkryciach fragmentów ceramicznych z kultury pucharów lejkowatych, starej słodowni, szwedzkiej twierdzy obronnej, czy piwnicach poniemieckich kamienic, archeolodzy z pracowni SG2 odkryli tu także pozostałości murów miejskich z XIV wieku oraz otaczającą mury fosę. Okryto także ludzkie kości i zachowane prawie w całości szkielety. Znalezisko zgodnie z obowiązującymi przepisami musiało zostać zinwentaryzowane.
 
Inwestycja czasowo pokryła się także z panującą pandemią covid-19, a na sam koniec wybuch konfliktu na Ukrainie spowodował częściowy odpływ pracowników zatrudnionych przy realizacji inwestycji.
 
Niemniej dziś gorzowianie mogą się cieszyć zupełnie nową jakością Chrobrego i Mieszka I. Koniec z nierównymi chodnikami, koniec ze starymi, wybitymi podbudowami torowiska, koniec z hałasem i uciążliwością dotychczasowej komunikacji tramwajowej w tej części miasta. Nowe nasadzenia drzew i nowa mała architektura już dziś zmieniają oblicze Chrobrego i Mieszka I na długie lata. Do tego wszystkiego dochodzą stylizowane latarnie będące jednocześnie słupami trakcyjnymi i dedykowane torowisku oświetlenie ledowe, które ma ostrzegać pieszych przed nadjeżdżającym tramwajem. To wszystko czyni deptak Chrobrego wyjątkowym miejscem.
 
a tak Mieszka I wyglądała w maju 2020 roku
 
 
0.01.jpg
0
0

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x