przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Sikorskiego nie wytrzymuje próby czasu [FOTO]

Z MIASTA

Adam Oziewicz
2023-02-14 10:16
30911

(fot. grupa gorzowian prowadząca odbiór społeczny ulicy Sikorskiego)

Prace przy Sikorskiego zakończyły się w sierpniu 2020 roku, trwały niespełna trzy lata.   
Realizowała je Trakcja PRKiI S.A. za ponad 55 mln zł brutto. Grupa gorzowian sprawdziła inwestycję. Po nieco ponad dwóch latach nawierzchnia ma wyraźne uszkodzenia i wady wynikające z niedoróbek.   

Przebudowa Sikorskiego to jedna z najważniejszych i najbardziej kosztownych miejskich inwestycji drogowych ostatnich lat. Jej realizacja nie przebiegała sprawnie – były przestoje i opóźnienia z powodu prac archeologicznych, także przez problemy wykonawcy z obsadą pracowników. 
 
Inwestycja miał być zrealizowana do końca listopada 2018 roku – taki był pierwszy zapis w kontrakcie. Ostatecznie, po wielu przesunięciach terminu, finał prac został ogłoszony we wrześniu 2020 roku czyli po ponad dwudziestu miesiącach.               
 
Wracamy do przebudowy Sikorskiego, bo grupa gorzowian przygotowała udokumentowany fotograficznie odbiór społeczny inwestycji – wypada źle.    
 
Przez ostatnie kilka miesięcy mieszkańcy fotografowali i analizowali sytuację na Sikorskiego – przesłali rezultaty swoich obserwacji.       
 
poniżej przesłany do redakcji gorzow24.pl tekst dotyczący odbioru i zdjęcia 
 
W ostatnich miesiącach, miał miejsce społeczny odbiór ulicy Sikorskiego. Grupa około dwudziestu osób, zbierała fotorelacje, aby pokazać, jak źle przygotowany, wykonany i odebrany jest to remont. Fakt małej ilości zieleni oraz dobór materiałów poruszany był już wielokrotnie, więc nie ma potrzeby go kontynuować. Niestety są rzeczy, których można było uniknąć. Widać to przede wszystkim podczas deszczu, kiedy w wielu miejscach tworzą się kałuże – szczególnie uciążliwe są te, które zlokalizowane są przy przejściach dla pieszych. To oznacza, że asfalt i ścieżki doprowadzające do kanalizacji są źle wyprofilowane. Następnie prawie wszystkie studzienki (zarówno te małe jak i duże) zapadają się – zresztą jest to nadal problem wielu gorzowskich inwestycji np. remontu Kostrzyńskiej czy Kazimierza Wielkiego. 
 
Podkład pod torowisko tramwajowe, które miało imitować kostkę brukową, generuje bardzo duży hałas przez samochody poruszające się więcej niż 30 km/h, co powoduje, że przechodnie czują się jak na autostradzie. W wielu miejsca podkłady zaczynają się podnosić, a obramowania kruszyć. 
 
Poza tym, w wielu miejscach, gumowe wypełnienia przy szynach zaczynają wypadać. Do źle wykonanych prac drogowo-pieszych należy dodać wypadające bloki chodnikowe oraz nierówności między asfaltem a kostką brukową przy przejściach. Do tego nierówno pocięte płyty przy studzienkach, usytuowane niekiedy w miejscach wypustków dla osób niewidzących co nie wypływa na ich bezpieczeństwo i pokazuje, jak bezmyślnie została ta inwestycja przeprowadzona.
 
Rury spustowe przy budynkach wykonane są z materiału, który nie komponuje się z pozostałą jej częścią – dobry przykład mamy przy Chrobrego, gdzie wszystko wygląda jak jedna całość. Słupy oświetleniowe zbyt wysokie – jak jeszcze te od trakcji można usprawiedliwić, to pozostała część nawet nie została pokryta farbą. Można było pokusić się o rodzaj oświetlenia przypominający pastorały, aby dodać kolorytu ulicy, a tak, mamy kontynuację praktyk stosowanych przy trasach wylotowych. 
 
Do tego dolna część słupów, zamiast w ziemi, widoczna jest na zewnątrz wraz z śrubami, które w wielu miejscach pozbawione gumowych zabezpieczeń, stwarzają realne zagrożenie dla pieszego, który np. może nieszczęśliwe na nie upaść.
 
Infrastruktura dla podróżnych w postaci wiat przystankowych nie ma wystarczającego oświetlenia – szczególnie jego brak przy gablotach informacyjnych doskwiera po zmroku. Oznaczenie przystanku zamiast pojawić się na wiacie, niepotrzebnie umieszczone jest w płycie chodnikowej i jest barierą architektoniczną, nie mówiąc już o zniszczonej samej płycie. 
 
Podobnie jest z wieloma znakami, które można było umieścić na słupach oświetleniowych lub trakcyjnych (miejsca za i wyładunku przy Zakładzie Energetycznym czy te przy wiatach przystankowych). 
 
Widać również brak konsekwencji w ich rozmiarze. Niektóre z nich są duże, a niektóre na wzór tych z Chrobrego, co daje poczucie chaosu i niepotrzebnego wyróżniania się tej infrastruktury towarzyszącej. 
 
Same śmietniki powinny być na całej długości ulicy podobne, czyli te, które są zamontowane na placu katedralnym tj. z elementem drewnianym.
 
Bariery zamontowane pomiędzy peronem a jezdnią są nieestetyczne poprzez użycie tzw. kleksy. 
 
Rozumiemy, że o wyborze wykonawcy decyduje cena, ale remont Sikorskiego jest źle przeprowadzony już na etapie zamówienia. Wydaję się, że walor estetyczny i praktyczny miał znikome znaczenie i popełniono szereg błędów. Należy przeprowadzić audyt, dokonać naprawy wszystkich usterek, aby poprawić wizerunek tej ulicy.
 
Co można zrobić w ramach gwarancji:
 
1) sfrezować całą ulicę wraz z regulacją studzienek i zrównać jezdnię z chodnikiem przy przejściach dla pieszych 
2) ujednolicić kolor lamp oświetleniowych
3) wymienić uszkodzone płyty chodnikowe – dotyczy to również tych źle przyciętych
4) spróbować wyciszyć podkłady tramwajowe lub je wymienić na bardziej funkcjonalne
 
Co miasto powinno zrobić, aby przywrócić miejski charakter tej ulicy:
 
1) wzbogacić ulicę zielenią – wiemy, że w tym roku będą podjęte prace w tym temacie. Dodatkowo można wzbogacić niską zielenią teren za przystankiem tramwajowym naprzeciwko Zakładu Energetycznego oraz wzdłuż samego chodnika - kontynuacja poprowadzonej zieleni przy rondzie.
Do tego zazielenienia wysp przy wjeździe i wyjeździe z tzw. nisz. Teraz parkują tam nielegalnie samochody
 
2) umieścić słupy oświetleniowe w ziemi i zmodyfikować tak, aby były bardziej charakterystyczne np. pastorały
 
3) ujednolicić rynny oraz kosze na śmieci, do tego ustawić dodatkowy kosz przy przystanku Zakład Energetyczny w kierunku centrum, ponieważ zawsze jest on przepełniony 
 
4) poprawić estetykę oznakowanie i funkcjonalność wiat przystankowych
 
5) umieścić ławki przy wejściu do parku Róż wraz z mniejszymi donicami z zielenią
 
6) uporządkować oznakowania poprzez zmniejszenie wymiarów oraz umieszczania ich, gdzie będzie to możliwe na słupach oświetleniowych/trakcyjnych.
 
Jako mieszkańcy, chcemy uzyskać konkretne wyjaśnienia , kto stoi za projektem, ale przede wszystkim, kto jest odpowiedzialny za odbiór tej inwestycji. Chcemy jak najszybszego rozpoczęcia prac gwarancyjnych z informacją o zakresie prac oraz jaki jest pomysł miasta na odzyskanie tej ulicy dla mieszkańców. Kolejny społeczny odbiór będzie dotyczył tzw. traktu królewskiego.
 
 
0.IMG_4550.jpeg
1.IMG_4603.jpeg
2.IMG_4604.jpeg
3.IMG_4605.jpeg
4.IMG_4834.jpeg
5.IMG_4835.jpeg
6.IMG_4836.jpeg
7.IMG_4837.jpeg
8.IMG_4838.jpeg
9.IMG_4840.jpeg
10.IMG_4841.jpeg
11.IMG_4846.jpeg
12.IMG_4847.jpeg
13.IMG_5325.jpeg
14.IMG_5327.jpeg
15.IMG_5383.jpeg
16.IMG_5386.jpeg
17.IMG_5387.jpeg
18.IMG_5388.jpeg
19.IMG_5389.jpeg
20.IMG_5390.jpeg
21.IMG_5445.jpeg
22.IMG_5446.jpeg
23.IMG_5447.jpeg
24.IMG_5464.jpeg
25.IMG_5465.jpeg
26.IMG_5469.jpeg
27.IMG_5480.jpeg
28.IMG_5502.jpeg
29.IMG_5513.jpeg
30.IMG_5514.jpeg
31.IMG_5514.jpg
32.IMG_5515.jpeg
0
01234567891011121314151617181920212223242526272829303132

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x