Kiedy koleją bezpośrednio do Berlina?
Z MIASTA
Adam Oziewicz
2023-12-07 11:18
27410

zdjęcie dzięki uprzejmości Lubuskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa
Koleją przez most na Odrze w Kostrzynie najwcześniej w marcu – to ostatnia informacja przekazana przez niemieckiego inwestora. Czy ten termin zostanie dotrzymany? Niestety nie ma gwarancji, bo budowa już ma roczne opóźnienie, a podawany latem przez Deutsche Bahn grudniowy termin uruchomienia linii już nie jest aktualny.
Przeprawa kolejowa na Odrze ma kluczowe znaczenie dla czasu przejazdu i komfortu podróżnych, także gorzowian dla których Berlin i okolice to miejsce pracy.
Budowa rozpoczęła się we wrześniu 2021 roku, stara konstrukcja mostu kolejowego na Odrze została rozebrana. Wszystko – czyli przygotowana od podstaw nowoczesna przeprawa – miało być gotowe do końca 2022 roku. Z kolei na początku 2023 roku pojawił się nowy termin – grudzień 2023. Prace trwają do dziś i – jak dowiedzieliśmy się w urzędzie miasta w Kostrzynie – wszystko wskazuje, że uruchomienie mostu dla pociągów w tym miesiącu nie jest realne. Nowy termin – na razie nieoficjalnie – to I kwartał 2024 roku, prawdopodobnie marzec.
– Na dziś nie mam informacji o dacie wznowienia połączeń kolejowych z Kostrzyna do Küstrin-Kietz i dalej na zachód. Nadal funkcjonuje autobusowa komunikacja zastępcza z dworca na drugi brzeg przez most drogowy – przekazała nam Agnieszka Żurawska-Tatała, kierownik Biura Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta w Kostrzynie.
Przypomnijmy, że most kolejowy na Odrze w Kostrzynie to część dużego projektu obejmująca też modernizację linii po polskiej stronie. PKP PLK i Wody Polskie już zakończyły swoje zadania.
Radosław Śledziński z zespołu prasowego spółki PKP PLK potwierdził nam, że polski odcinek aż do brzegu Odry jest gotowy do eksploatacji. – Mamy wszystko gotowe, niestety na zakończenie prac po stronie niemieckiej nie mamy wpływu. Pasażerowie jeszcze przez jakiś czas muszą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej – stwierdził.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że wspomniany marzec 2024 dla uruchomienia linii kolejowej przez most na Odrze to termin możliwy, ale bardzo trudny do potwierdzenia – prawdopodobnie będzie to jednak nieco później. Dlaczego? Powodów jest wiele, ale główny to warunki pogodowe, uniemożliwiające zakończenie niektórych zadań nie tylko na samym moście. Z kolei z biura inwestora mamy informację, że konkretny termin otwarcia mostu będzie znany tuż po nowym roku.
Niezwykły most kolejowy
Warto wiedzieć, że graniczny most kolejowy nad Odrą składa się ze stalowego łuku, żelbetowej płyty i ciekawostka: wieszaków spajających łuk z płytą wykonanych z włókna węglowego. To materiał po raz pierwszy zastosowany w tego rodzaju konstrukcji. Most ma 260 metrów długości, z czego 130 metrów to część nad nurtem rzeki. Po moście poprowadzone zostaną dwa przygotowane do elektryfikacji tory. Pociągi będą mogły pokonać most z prędkością 120 km/h, zatem cztery razy szybciej niż to było możliwe na poprzedniej konstrukcji.
Przypomnijmy, w lipcu nową konstrukcję głównego przęsła w Küstrin-Kietz nasunięto na stojące już filary. To aktualnie największy projekt mostu Deutsche Bahn realizowany w Brandenburgii. Aktualnie projekt znajduje się w fazie nadzoru autorskiego. Most, jako jeden z pierwszych na skalę europejską, skonstruowany jest z włókien węglowych, które są zarówno lekkie, jak i niezwykle wytrzymałe.
Komentarze: