przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Pociągiem przez nowy most na Odrze nie prędzej niż w lipcu

Z MIASTA

Adam Oziewicz
2024-02-20 10:17
9000

zdjęcie dzięki uprzejmości Lubuskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa

Przede wszystkim wysoki stan Odry, ale także niekorzystne warunki atmosferyczne opóźniają finał prac na nowym moście kolejowym. Ostatnia informacja przekazana przez niemieckiego inwestora – Deutsche Bahn – dotycząca terminu uruchomienia linii: najwcześniej lipiec 2024.  

Ostatnio o postępach prac na moście kolejowym w Kostrzynie przez Odrę na zachód pisaliśmy na początku grudnia ubiegłego roku. Wtedy dla zakończenia budowy obowiązywał jeszcze – choć z pewnymi zastrzeżeniami – termin marcowy. Dziś już wiemy, że nie uda się go dotrzymać. 
 
Złe warunki pogodowe uniemożliwiają zakończeni prac   
Marcowy termin oddania mostu do użytku nie jest aktualny. DB wskazuje, że lipiec 2024 roku to możliwy termin, ale dziś nie do potwierdzenia. Inwestor przyznaje, że aktualnie nie jest w stanie podać konkretnej daty zakończenia prac, ale zapewnia, że rok 2024 będzie ostatnim dla realizacji tej budowy.
 
Przeprawa kolejowa na Odrze ma kluczowe znaczenie dla czasu przejazdu i komfortu podróżnych, także gorzowian dla których Berlin i okolice to miejsce pracy.   
 
Inwestycja jest realizowana od lata 2021 roku. We wrześniu specjalistyczna holenderska firma zdemontowała stary most – te prace zajęły dwa miesiące. Główne prace są prowadzone od 16 listopada 2021 roku. Już podczas demontażu konstrukcji stało się jasne, że poziom wody na Odrze stanowi większe wyzwanie, niż pierwotnie zakładali eksperci. Stąd technologię budowy i plan przygotowano tak, aby poziom wody na Odrze nie miał znaczącego wpływu na prace budowniczych. 
 
Deutsche Bahn na swojej stronie internetowej wyjaśnia, że pierwsze opóźnienie końca prac o pięć miesięcy (z grudnia 2022 na maj 2023 roku) wnikało z sytuacji gospodarczej związanej z wojną na Ukrainie: przerwanie łańcuchów dostaw i wąskie gardła materiałowe po stronie niemieckiej. DB wskazało również pandemię koronawirusa, jako przyczynę niedoborów kadrowych i w konsekwencji opóźnienia. Dalsze przesunięcie terminu oddania mostu do użytku było spowodowane niewystarczającą ochroną antykorozyjną całej konstrukcji. W kolejnym kroku budowniczy wykonali nowe zabezpieczenie antykorozyjne.
 
Niezwykły most kolejowy 
Przypomnijmy, w lipcu ubiegłego roku nową konstrukcję głównego przęsła w Küstrin-Kietz nasunięto na stojące już filary. To aktualnie największy projekt mostu Deutsche Bahn realizowany w Brandenburgii. Most, jako jeden z pierwszych na skalę europejską, skonstruowany jest z włókien węglowych, które są zarówno lekkie, jak i niezwykle wytrzymałe.
 
Warto wiedzieć, że graniczny most kolejowy nad Odrą ma 260 metrów długości, z czego 130 metrów to część nad nurtem rzeki. Po moście poprowadzone zostaną dwa przygotowane do elektryfikacji tory. Pociągi będą mogły pokonać most z prędkością 120 km/h, zatem cztery razy szybciej niż to było możliwe na poprzedniej konstrukcji.
 
Most kolejowy na Odrze w Kostrzynie to część dużego projektu obejmująca też modernizację linii po polskiej stronie. PKP PLK i Wody Polskie już zakończyły swoje zadania.  
 
 

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x