przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Gorzów zabiega o elektryfikację linii kolejowych

Z MIASTA

info. um
2025-08-12 09:36
21244

(fot. ao)

Magistrat przypomina, co robi, aby Gorzów przestał być wykluczony komunikacyjny - przygotował zwięzłą informację gdzie wylicza swoje działania...   

Władze Gorzowa od wielu lat czynią starania i wywierają naciski, by proces zmian modernizacyjnych oraz optymalizacja połączeń sprostały oczekiwaniom mieszkańców miasta i regionu. Dzięki tym staraniom i konsultacjom, prowadzonym z PKP PLK oraz władzami województwa lubuskiego, w dokumentacjach inwestycyjnych znalazły się zapisy o elektryfikacji kluczowych połączeń kolejowych z Gorzowem.
 
Miasto konsekwentnie zabiega o poprawę jakości połączeń kolejowych w regionie, stawiając na modernizację i elektryfikację tras.
 
W przypadku linii nr 203 (Krzyż – Gorzów – Kostrzyn) samorząd brał udział w konsultacjach PKP PLK, składał opinie i uwagi do dokumentacji oraz uczestniczył w przygotowaniu wspólnych apeli do rządu i ministerstw, podkreślając konieczność elektryfikacji.
 
Podobne działania prowadzono w sprawie połączenia Gorzów – Międzychód – Poznań. Początkowo projekt modernizacji zakładał brak elektryfikacji i prędkość 120 km/h. Dzięki negocjacjom z PKP PLK udało się jednak wprowadzić zapis o docelowej elektryfikacji i zwiększeniu prędkości do 160 km/h.
 
Inwestycja ta zostanie zrealizowana etapowo – w pierwszym etapie modernizacja torów i przygotowanie projektu elektryfikacji, w drugim – sama elektryfikacja w ramach odrębnych działań PKP PLK.
 
Według informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. jako zlecającego inwestycję, projekt modernizacji linii obejmuje elektryfikację całego odcinka Międzychód – Gorzów.
 
Ważnym krokiem w tym procesie jest zaprojektowanie i wybudowanie tzw. łącznic kostrzyńskich. 1500 metrów torów, łączących górny i dolny poziom stacji Kostrzyn nad Odrą tj. linie kolejowe nr 203 z 273 wraz z realizacją linii komunikacyjnej Gorzów – Skwierzyna - Międzychód – Poznań, w ramach Programu Kolej +, pozwoli na uruchomienie dodatkowej trasy pociągów regionalnych oraz międzywojewódzkich pomiędzy Poznaniem a Szczecinem, zwiększając tym samym oddziaływanie pasażerskie i towarowe korytarzy transportowych w ciągach linii kolejowych nr 273 i 351.
 
Przyjęto również, że dzięki poczynionym inwestycjom oraz utworzeniu nowej linii komunikacyjnej Szczecin – Kostrzyn – Gorzów – Międzychód – Poznań, stanie się uzasadnionym przyspieszenie wydatkowania środków na elektryfikację linii 203 na odcinku Gorzów.
 
W programie Kolej + 85 procent wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, natomiast pozostałe 15 procent kosztów inwestycji to wkład własny samorządów tj. samorządu województwa lubuskiego, powiatów gorzowskiego, międzyrzeckiego, międzychodzkiego, gmin Międzychód, Przytoczna, Skwierzyna, Deszczno i Miasta Gorzowa.
 
Temat elektryfikacji obu tras od wielu miesięcy jest przedmiotem rozmów z przedstawicielami województwa lubuskiego oraz samorządami sąsiednich gmin. Gorzów pozostaje w stałym kontakcie z PKP PLK w sprawie postępów obu projektów.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x