E-mobilność i recykling - wyzwania związane z bateriami w samochodach elektrycznych
Z MIASTA
materiał zewnętrzny
2025-09-10 23:22
194

Dynamiczny rozwój rynku samochodów elektrycznych to nie tylko przywileje, ale też wyzwania – jak postępować z wyeksploatowanymi akumulatorami litowo-jonowymi? Jak wypełnić rosnące wymagania konsumentów i pogodzić je z restrykcyjnym prawem? Recykling baterii staje się w tych realiach jednym z ważnych czynników, które będą decydować o przyszłości branży automotive i sile marek, które tworzą ten sektor.
Dlaczego recykling baterii samochodowych jest koniecznością?
Akumulatory w pojazdach elektrycznych zawierają cenne dla gospodarki surowce, takie jak lit, kobalt, nikiel czy mangan. Ich pozyskanie z naturalnych złóż wiąże się z wysokim kosztem środowiskowym, ale też bywa utrudnione przez sytuację polityczną w niektórych regionach świata. W skład baterii wchodzą ponadto substancje niebezpieczne, które wymagają odpowiedniego zagospodarowania. Jak pokazują działania Stena Recycling, oparty na innowacjach i sprawdzonych metodach recykling baterii pozwala odzyskać nawet 95% ważnych surowców, a następnie wykorzystać je do produkcji nowych ogniw. Stena Recycling realizuje kilka pionierskich projektów ukierunkowanych na rozwój recyklingu baterii. W Halmstad dzięki najnowszym technologiom pracuje zakład recyklingu akumulatorów litowo-jonowych pochodzących z pojazdów i sprzętu elektronicznego, który pozyskuje tzw. czarną masę (mieszankę kobaltu, niklu, litu i innych surowców) z baterii pozyskanych od firm ze Skandynawii, Polski i innych krajów europejskich. Recykling baterii to dobra metoda na uniezależnienie się od kosztownego importu. To także ważny wkład w ochronę środowiska i klimatu.
Wyzwania dla sektora automotive – na co branża motoryzacyjna powinna się przygotować?
Firmy motoryzacyjne już dziś muszą się mierzyć z wieloma barierami, a na horyzoncie widać kolejne. Konieczne jest nie tylko zaangażowanie w recykling baterii. Inne istotne wyzwania to:
-
dostosowanie procesów do zmieniających się regulacji prawnych;
-
opracowanie nowych procedur, które wspierają recykling baterii, redukują koszty logistyki i zapewniają bezpieczne magazynowanie baterii, ich transport, recykling;
-
adaptacja do nowych warunków gospodarczych, np. rosnących kosztów produkcji i konkurencji wynikającej z popytu na pojazdy elektryczne produkowane w Azji;
-
technologiczny upgrade – produkcja pojazdów, ale i recykling baterii wymagają zaawansowanych procesów, wysokiej precyzji, nowych technologii;
-
oczekiwania ze strony różnych uczestników rynku, którzy wymagają produkcji zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Rozwój e-mobilności wiąże się dla przedsiębiorców z koniecznością inwestowania w innowacje. Ważna jest jednak również współpraca z wyspecjalizowanymi partnerami, dzięki którym realizacja celów zrównoważonego rozwoju, raportowanie ESG i monitorowanie zmian legislacyjnych będzie skuteczniejsze i łatwiejsze.
Jak przystosować firmę do e-rzeczywistości i wzmocnić konkurencyjność marki?
Stena Recycling zajmuje się recyklingiem baterii, ale też całościowe wsparcie dla firm z branży motoryzacyjnej. Pomaga im w realizacji celów gospodarki cyrkularnej, rosnących wymogów konsumentów i szybko zmieniającego się prawa, które dąży do zrównoważonej transformacji sektora, skutecznej ochrony środowiska i klimatu, oszczędności zasobów. Wyrazem tego wsparcia są nie tylko kompleksowe usługi z obszaru zarządzania odpadami, ale też doradztwo. Wiele cennych wskazówek dla producentów pojazdów zawiera e-book: Zrównoważony rozwój w branży motoryzacyjnej…, przygotowany przez ekspertów ze Stena Recycling. Warto poświęcić chwilę na jego lekturę.