przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Nowe składy na trasę Gorzów – Poznań

Z MIASTA

red.
2020-12-03 15:12
12630

(fot./źródło: lubuskie.pl)

Nowe Impulsy dziś były w Gorzowie oficjalnie i na pokaz – nic dziwnego, bo wyglądają świetnie. Od połowy grudnia ruszą na trasę z Kostrzyna do Poznania przez Gorzów. To nowy zakup urzędu marszałkowskiego. Koszt? Ponad 43 mln zł. 

Dziś, 3 grudnia Impulsy po raz pierwszy wyjechały na tory, podczas inauguracyjnego przejazdu na trasie Gorzów – Strzelce Krajeńskie. Pociągi na stałe pojawią się w rozkładzie od 13 grudnia, kursując na linii Kostrzyn – Gorzów – Krzyż – Poznań Gł. Obsłużą m.in. oblegane pociągi „Kłodawka”, „Wilda” oraz „Ujście Warty”.
 
Pojazdy zostały zakupione dzięki wsparciu funduszy unijnych, dofinansowanie wyniosło prawie 36 mln zł. Posiadają nowoczesne urządzenia, niezbędne do funkcjonowania w obecnym świecie. Mogą przewozić jednocześnie nawet 330 pasażerów. – Dostarczone pojazdy są aktualnie najnowocześniejszymi modelami spalinowymi Polsce. Spełniają europejskie wymogi i posiadają niezbędne systemy. Można je rozbudować do wersji dwutrakcyjnej elektryczno-spalinowej – informuje Adam Magiera, przedstawiciel NEWAG.
 
Dwa trójczłonowe zespoły trakcyjne z napędem spalinowym typu 36WEhd z rodziny „Impuls 2” osiągają prędkość maksymalną 120 km/h. Wyposażono je w audiowizualny system informacji pasażerskiej, bezprzewodowy dostęp do Internetu a także gniazda USB oraz do ładowania urządzeń elektronicznych. Dla bezpieczeństwa pasażerów, składy wyposażono w monitoring oraz tzw. interkom, umożliwiający nawiązanie połączenia głosowego z maszynistą.
 
– Od lat moim oczkiem w głowie jest lubuska kolej. Mówię tutaj np. o gorzowskiej estakadzie – przepiękny, historyczny obiekt. Musimy też mówić i zgłaszaliśmy takie wnioski do budżetu państwa, o modernizacji linii Gorzów – Zbąszynek, co dałoby szansę na modernizację mostu kolejowego wraz z kładką dla pieszych. Te projekty wymagają wielu lat starań i zabiegów – zaznacza poseł Krystyna Sibińska.
 
Województwo Lubuskie konsekwentnie poprawia jakość regionalnego transportu kolejowego m.in. poprzez zakupy nowych pojazdów, których jest 23 – 20 z napędem spalinowym i 3 z elektrycznym. Łączna wartość dotychczasowych inwestycji to blisko 228 mln zł. Wszystkie pojazdy udostępniane są Lubuskiemu Zakładowi spółki POLREGIO, który realizuje zlecenie na regionalne połączenia kolejowe. W bieżącym roku na dofinansowanie połączeń kolejowych zapisano w budżecie województwa lubuskiego kwotę ponad 55,5 mln zł a na 2021 rok – blisko 73,2 mln zł, z uwzględnieniem m.in. dalszego rozwoju oferty przewozowej dla mieszkańców.
 
Solidną podstawą do dalszych inwestycji w lubuską kolej będzie nowa umowa z POLREGIO, która obejmie aż 10-letni okres współpracy w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich. Dokument obejmuje czas do grudnia 2030 r. i opiewa na kwotę ponad 1 mld zł, co już wcześniej zostało zaakceptowane przez sejmik województwa lubuskiego. Uroczyste podpisanie umowy miało miejsce dziś w Gorzowie. Pod dokumentem podpisy złożyli m.in. członkowie zarządu Marcin Jabłoński i Tadeusz Jędrzejczak.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x