przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Czy warto zarejestrować auto jako zabytek? Sprawdź!

Z MIASTA

artykuł sponsorowany
2024-04-05 16:17
326

Jesteś posiadaczem wiekowego, oryginalnego auta i zastanawiasz się, czy opłaca się zarejestrować je jako zabytkowe? Z naszego artykułu dowiesz się, jakie krok taki może przynieść korzyści i jakie są z tym związane wady. Przekonaj się, czy warto podjąć to wyzwanie i sprawić swojemu pojazdowi żółte tablice.

Jakie auto można uznać za zabytkowe?

Aby pojazd został uznany za zabytek i wpisany do odpowiedniego rejestru, musi spełnić szereg wymogów. Kwalifikują się auta, które mają minimum 30 lat, a ich produkcja została zakończona co najmniej 15 lat temu. Posiadają przynajmniej 75% oryginalnych części, przeszły pozytywną ocenę eksperta ds. pojazdów zabytkowych, oraz uzyskały aprobatę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Wyjątkowo, żółte tablice rejestracyjne mogą otrzymać także pojazdy o unikalnych cechach. Dotyczy to aut wyprodukowanych w niewielkiej liczbie, które wyróżniają się unikalnymi rozwiązaniami technicznymi. Mogą one dokumentować ważne etapy w rozwoju motoryzacji i być związane z postaciami historycznymi lub wydarzeniami. Są to także pojazdy, które zostały wiernie odbudowane lub odrestaurowane, przy zachowaniu oryginalnej technologii produkcji.

Według polskiego Prawa o ruchu drogowym, za zabytkowy można uznać samochód, motocykl, lub motorower, który został oficjalnie wpisany do rejestru zabytków zgodnie z obowiązującymi przepisami. O tym, jak zarejestrować pojazd jako zabytek, jakie są z wiązane z tym formalności i opłaty przeczytasz pod adresem: https://wnioskionline.pl/wnioski/komunikacja/wniosek-o-rejestracje-pojazdu-na-tablice-zabytkowe/.

Jakie korzyści daje zarejestrowanie auta jako zabytkowe?

Żółte tablice rejestracyjne zwiększają prestiż pojazdu i mogą znacznie podnieść jego wartość, w przypadku ewentualnej sprzedaży. Jednak z ich posiadaniem wiążą się też inne korzyści. Oto najważniejsze z nich:

Tańsze ubezpieczenie

Posiadacze aut zabytkowych mają możliwość ubezpieczenia ich na okres krótszy niż rok. Rozwiązanie to jest korzystne zwłaszcza zimą, w okresie, kiedy pojazd pozostaje w garażu, niewykorzystywany. Najkrótszy możliwy termin ubezpieczenia wynosi miesiąc. Auta, które mają mniej niż 40 lat muszą posiadać ciągłe ubezpieczenie OC, podczas gdy te starsze są z tego wymogu zwolnione. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe proponują obniżone stawki OC dla pojazdów zabytkowych, a członkostwo w organizacjach motoryzacyjnych może zapewnić zniżki, które sięgają nawet 70%.

Ułatwienia w kwestiach technicznych

Auta zabytkowe, które są zarejestrowane w rejestrze zabytków, nie muszą być dostosowane do krajowych norm technicznych. Jest szczególnie ważne przy imporcie samochodów z krajów takich jak USA czy Wielka Brytania, które nie spełniają norm obowiązujących w Europie. Samochody zabytkowe podlegają jedynie jednorazowemu przeglądowi technicznemu, w przeciwieństwie do regularnych corocznych przeglądów wymaganych dla pozostałych pojazdów. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy bierze on udział w wypadku.

Tańszy VAT w przypadku pojazdów spoza Unii

Jeśli planujesz sprowadzić do Polski auto z klasy kolekcjonerskiej lub zabytkowe z krajów spoza Unii Europejskiej, może liczyć na znaczne ulgi podatkowe. Dla takich pojazdów nie obowiązują standardowe opłaty celne oraz akcyza, a stawka VAT jest obniżona do 8%. Import zwykłego samochodu ze Stanów Zjednoczonych, Kanady czy Dubaju pociąga za sobą konieczność uiszczenia VAT w wysokości 23%.

Wady posiadania zabytkowego pojazdu

Wizja klasycznego samochodu, który przyciąga uwagę na ulicach i spotkaniach miłośników motoryzacji, jest bardzo kusząca. Jednak z posiadaniem takiego auta wiąże się też szereg wyzwań:

Droższa rejestracja

Opłaty za zarejestrowanie auta zabytkowego są wyższe niż w przypadku standardowej rejestracji, co może stanowić pierwszą z przeszkód. Dodatkowo proces rejestracyjny samochodów zabytkowych jest bardziej złożony i czasochłonny, co wymaga od właścicieli cierpliwości i dokładnego przygotowania dokumentacji.

Ograniczone użytkowanie

Właściciele zabytkowych aut, którzy chcą dokonać w nich większych modyfikacji, lub renowacji muszą zgłosić taki zamiar Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków. Ponadto, auto raz zarejestrowane jako zabytek, nie może powrócić do poprzedniego statusu. Zamyka to drogę do jego standardowego użytkowania. Przepisy prawne zabraniają wykorzystać pojazdy zabytkowe do celów zarobkowych.

Trudności z dostępnością części i eksportem

Nie łatwo jest utrzymać wiekowe pojazdy w dobrym stanie technicznym i estetycznym. Problemem staje się także trudny dostęp do oryginalnych części, a przecież auta zabytkowe muszą ich posiadać co najmniej 75%. Weź też pod uwagę, że starsze egzemplarze, które mają ponad 50 lat, a ich wartość przekracza 32 000 zł, wymagają specjalnej zgody na stały wywóz poza granice kraju. Może się to wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Zanim zdecydujesz się na rejestrację auta jako zabytkowe, powinieneś rozważyć zarówno korzyści, jak i potencjalne wady takiego rozwiązania. Z jednej strony, będziesz mógł liczyć na pewne udogodnienia, takie jak korzystniejsze ubezpieczenie. Jednak z drugiej strony, jest to też związane z wyższymi kosztami rejestracji i ograniczeniami w użytkowaniu.

 

 

 

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x