przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Estakada? Niespodzianki murowane

Z MIASTA


2017-01-13 11:08
51361

– Gdy odbudujemy górną część konstrukcji, przystąpimy do prac dolnych także przy sklepieniach. Bez zrealizowanej izolacji od góry i instalacji odprowadzającej wody opadowe nie mają sensu prace pod niszami – poinformował nas przedstawiciel wykonawcy estakady.

Firma Intercor z Zawiercia modernizuje ponad stuletnią konstrukcję. Co ma do zrobienia? W sumie 11 obiektów inżynierskich mostowych – w tym betonowe mury oporowe, ceglaną estakadę główną, estakadę dworcową, wiadukty stalowe przy Herberta, Wodnej, Garbary, także wiadukt kratowy w sąsiedztwie mostu Staromiejskiego. Poza zadaniami modernizacyjnymi na wspomnianych obiektach przedsiębiorstwo odbuduje całą nawierzchnię torową od pierwszego rozjazdu przy Teatralnej aż do zachodniego krańca dworca – do muru oporowego w sąsiedztwie hali produkcyjnej PKP Cargo Tabor między torami a rzeką. W dokumentacji jest też jeden odcinek nasypu między Teatralną a pierwszą niszą – będzie umocniony i odkarczowiony.

Przedstawiciel wykonawcy zaznaczył, że cała inwestycja to modernizacja – prace polegają na częściowej przebudowie, zatem żaden element nie zostanie wyburzony w całości i wybudowany od nowa. Zarazem wszystkie części, zgodnie z dokumentacją projektową, podlegają odnowieniu. Jedyny zupełnie nowy obiekt to przystanek kolejowy przy Teatralnej.

Co ciekawe, tzw. nisze to nie więcej niż 20 procent całego zakresu modernizacji, ale rzeczywiście to one przykuwają najwięcej uwagi gorzowian. Sklepienia łukowe są ceglane, a ściany pionowe nad łukami są wylane z betonu – właśnie one trzymają koryto balastowe z infrastrukturą torową. – Stąd gdy jesteśmy pod niszą, na przykład w restauracji, widzimy sklepienie ceglane – wyjaśnił nasz rozmówca.   

Jest pewne, że prace modernizacyjne w niszach muszą się zacząć od góry. To oznacza, że ruch kolejowy na całym remontowanym odcinku zostanie zamknięty. Musi też być zdemontowana cała nawierzchnia torowa. Potem Intercor czekają typowe prace budowlane na górze – będą częściowo skute, a następnie odbudowane ściany. Są tam do zrobienia płaszcze, przepony wzmacniające, płyty żelbetowe, izolacje i instalacje itd. Skala prac betoniarskich? Dokumentacja przewiduje wbudowanie w konstrukcję 14,5 tys. metrów sześciennych betonu.                     

– Gdy odbudujemy górną część konstrukcji, przystąpimy do prac dolnych także przy sklepieniach czyli w zagospodarowanych i w niezagospodarowanych niszach. Bez kompletnie zrealizowanej izolacji od góry i instalacji odprowadzającej wody opadowe nie mają sensu prace pod niszami – poinformował przedstawiciel wykonawcy. Zatem najpierw prace konstrukcyjne od góry, a następnie fasady oraz nisze zarazem prace na rzecz wzmocnienia konstrukcji od środka.       
   
Jest też uzgodniona kolorystyka estakady. Ale najważniejsze, że trwa pierwsza faza – oznacza m.in. budowę peronu przy ulicy Teatralnej. Oddanie go do eksploatacji umożliwi zamknięcie ruchu kolejowego na estakadzie. Ten etap zakończy się na przełomie marca i kwietnia. – Na koniec kwietnia powinien być uruchomiony peron przy Teatralnej i zamknięty ruch na estakadzie. Wtedy na dobre ruszą prace na obiekcie – poinformował nasz rozmówca.               

Jednocześnie na zachodnim skraju inwestycji trwa modernizacja murów oporowych – część jest już wyburzona. Prace postępują też na samym dworcu. Jednak na dobre front robót rozwinie się na wiosnę.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x