przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

JDJ International Open Schools rozwija sieć i wzmacnia obecność w Europie Środkowo-Wschodniej

Z MIASTA

Informacja JDJ IOS
2025-05-15 20:42
1610

Wojciech Bachalski, współzałożyciel i dyrektor zarządzający JDJ IOS

Wojciech Bachalski, współzałożyciel i dyrektor zarządzający JDJ IOS (fot. materiały JDJ International Open Schools)

W obliczu dynamicznych zmian w światowych trendach edukacyjnych oraz globalizujących się rynków pracy internacjonalizacja edukacji staje się kluczowym kierunkiem rozwoju polskich szkół średnich. Coraz więcej uczniów i placówek w Polsce poszukuje alternatywnych, bardziej elastycznych i międzynarodowych ścieżek kształcenia.
 
JDJ International Open Schools (JDJ IOS), organizacja oferująca różnorodne programy edukacyjne oparte na amerykańskim systemie kształcenia, aktywnie wspiera umiędzynarodowienie polskich szkół średnich poprzez program Dual Diploma (Podwójny Dyplom, potocznie nazywany również „podwójną maturą”). Program ten umożliwia uczniom zdobycie amerykańskiego świadectwa maturalnego bez konieczności wyjazdu za granicę, bez ponoszenia bardzo wysokich kosztów nauki w prywatnych amerykańskich szkołach stacjonarnych oraz bez rezygnacji z polskiej ścieżki edukacyjnej. Odpowiada tym samym na potrzeby nowoczesnej edukacji, o których mówi m.in. raport OECD Education at a Glance 2023.
 
Do końca 2025 roku JDJ IOS planuje nawiązać współpracę z 50 szkołami partnerskimi w Polsce, a następnie rozszerzyć działalność na Litwę, Łotwę, Czechy i Słowację.
 
Integracja systemów edukacyjnych z Polski i USA
Program Dual Diploma w JDJ IOS umożliwia uczniom polskich szkół średnich równoczesne zdobycie amerykańskiego dyplomu ukończenia szkoły średniej (poprzez uzupełniającą naukę online w amerykańskim liceum) oraz polskiego świadectwa maturalnego w ich macierzystej szkole.
 
Program opiera się na integracji polskiej i amerykańskiej podstawy programowej. Uczniowie realizują zdalnie wyłącznie przedmioty nieobjęte polskim programem, natomiast zaliczenia z przedmiotów pokrywających się – po ich zdaniu w polskiej szkole – są przenoszone do amerykańskiego indeksu ucznia. Dzięki temu unikają powielania tych samych treści i optymalizują swoją ścieżkę kształcenia.
 
Przy stosunkowo niewielkim wysiłku – realizując zaledwie 2–3 dodatkowe przedmioty rocznie przez trzy lata w elastycznym trybie, również w wakacje, ferie czy weekendy – absolwenci uzyskują American High School Diploma, taki sam jak dyplom ich rówieśników w Stanach Zjednoczonych i o tej samej wartości co dyplomy absolwentów amerykańskich prywatnych szkół stacjonarnych w Polsce, jednak za ułamek ich kosztu.
 
Nauka odbywa się na platformie szkolnej JDJ IOS, przy elektronicznym wsparciu doradców akademickich (student counselors) i nauczycieli z USA oraz polskojęzycznych mentorów edukacyjnych i koordynatorów. Uczniowie realizują amerykańskie przedmioty w języku angielskim, rozwijając umiejętności komunikacyjne, krytyczne myślenie i kompetencje pracy projektowej, z możliwością indywidualnego dostosowania tempa nauki. Kształcenie odbywa się w formule indywidualnych modułów lekcyjnych w systemie oceniania kształtującego.
 
– Jako koordynatorka programu Dual Diploma w Spark Academy mam przywilej towarzyszyć uczniom w jednej z najważniejszych przygód ich licealnego życia. To nie jest tylko dodatkowy program - to przestrzeń, w której młodzi ludzie uczą się samodzielności, rozwijają wewnętrzną motywację i podejmują realne decyzje o swojej przyszłości – mówi Małgorzata Moszyk, nauczycielka języka angielskiego i współkoordynatorka programu IPC i IMYC w Spark Academy.
 
Dzięki partnerstwu z dostawcą programu nauczania American High School z USA, uczniowie JDJ realizują amerykański program akredytowany przez Cognia – międzynarodową organizację zapewniającą standardy jakości edukacyjnej uznawane przez uczelnie wyższe i instytucje edukacyjne na całym świecie. Absolwenci programu Dual Diploma otrzymują taki sam dyplom co ich rówieśnicy na Florydzie i mogą ubiegać się o przyjęcie na studia wyższe w USA, Polsce oraz innych krajach, na podstawie amerykańskiego dyplomu szkoły średniej, który umożliwia dostęp do szkolnictwa wyższego zgodnie z zasadami określonymi w Konwencji Lizbońskiej. Tym samym zyskują szerszy wybór – mogą aplikować na studia jako kandydaci z polską maturą lub, w razie słabszego wyniku na polskim egzaminie maturalnym - jako kandydaci legitymujący się amerykańskim dyplomem.
 
Jak wygląda współpraca ze szkołami? 
Ekspansja sieci partnerskiej JDJ IOS opiera się na współpracy z polskimi szkołami, które poszukują sposobów na uzupełnienie krajowego programu nauczania o międzynarodowy komponent. Program Dual Diploma może być wdrażany równolegle z polskim systemem, bez konieczności zmiany struktury zajęć, co pozwala zachować autonomię szkoły i jednocześnie wzbogacić jej ofertę o elementy amerykańskiej edukacji. 
 
Wśród dotychczasowych partnerów znajduje się m.in. Spark Academy w Poznaniu. Spark to placówka, która łączy podejście relacyjne z naciskiem na rozwój indywidualnych talentów i kompetencji społecznych. Jej program nauczania opiera się na czterech filarach: współpracy, autonomii, kompetencjach i doskonaleniu. Włączenie do sieci JDJ IOS pozwoliło uczniom Spark realizować program Dual Diploma bez konieczności rezygnacji z dotychczasowego stylu nauki.
 
– To, co szczególnie cenię w programie, to połączenie nauki języka angielskiego z realnymi tematami, które interesują uczniów. Zamiast <<uczyć się angielskiego>>, po prostu używają go – czytając oryginalne teksty literackie, pisząc eseje o współczesnych problemach społecznych, tworząc prezentacje z zakresu nauk ścisłych czy przedsiębiorczości. To nauka języka w najczystszej, najbardziej praktycznej formie - z autentycznym zaangażowaniem – dodaje Małgorzata Moszyk ze Spark Academy.
 
Rozwój kompetencji i mentoring - fundamenty nowoczesnej edukacji
Oferta JDJ IOS nie ogranicza się do przekazywania wiedzy przedmiotowej. Ważnym aspektem są elementy mentoringowe oraz rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak umiejętność samodzielnej organizacji pracy, zarządzanie czasem, planowanie ścieżki kariery czy świadome podejmowanie decyzji edukacyjnych. W ramach mentoringu uczniowie korzystają z indywidualnych konsultacji i warsztatów, a także mogą wybierać przedmioty rozszerzone i fakultatywne zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i planami zawodowymi - od psychologii, przez przedsiębiorczość, po nauki społeczne.
 
– Moja rola jako tutorki to nie tylko wsparcie organizacyjne. Rozmawiam z uczniami o ich mocnych stronach, zainteresowaniach, pasjach. Pomagam im zrozumieć, co ich naprawdę napędza i jak mogą to wykorzystać, planując swoją dalszą edukację i ścieżkę kariery – podkreśla Małgorzata Moszyk.
 
Międzynarodowy wymiar, lokalna obecność
Choć JDJ IOS działa w modelu online, jego rozwój opiera się na silnym lokalnym zakorzenieniu. Przykładem może być Poznań, gdzie współpraca ze Spark Academy jest punktem wyjścia dla dalszego rozwoju w regionie Wielkopolski. W tym kontekście istotnym wydarzeniem będzie ceremonia graduacji, zaplanowana na 22 października 2025 roku, podczas której uczniowie otrzymają amerykańskie dyplomy. Uroczystość - organizowana z udziałem rodzin, przedstawicieli Spark, gości z USA oraz lokalnych mediów - będzie okazją do prezentacji modelu JDJ IOS szerszemu gronu odbiorców.
 
– Graduacja to dla naszych absolwentów dzień szczególny – po latach nauki online spotykają się twarzą w twarz z nauczycielami i doradcami z USA. To inspirujące doświadczenie, które buduje w nich poczucie bycia obywatelami świata i motywuje do dalszego rozwoju. Chcemy, by zapamiętali ten moment jako czas dumy, celebracji i przekonania, że świat stoi przed nimi otworem.
 
Ceremonia wręczenia amerykańskich dyplomów w naszej partnerskiej szkole średniej w Polsce to również symboliczne zwieńczenie współpracy w ramach ekosystemu edukacyjnego JDJ IOS i ważny krok w kierunku dalszej internacjonalizacji polskiej edukacji. Wydarzenie to nadaje szkole wyraźny, amerykański charakter i wzmacnia jej pozycję jako placówki o międzynarodowym profilu, która zachowuje swoją polską tożsamość –komentuje Wojciech Bachalski, współzałożyciel i dyrektor zarządzający JDJ IOS
 
Kierunek: Europa Środkowo-Wschodnia
W nadchodzących latach JDJ IOS planuje rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne, w tym do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie tradycyjne systemy edukacyjne coraz częściej napotykają bariery związane z brakiem elastyczności i ograniczonym dostępem do edukacji międzynarodowej. Dzięki 35-letniemu doświadczeniu grupy JDJ Bachalski w sektorze edukacji zagranicznej, JDJ IOS chce zaoferować szkołom i uczniom w regionie model, który połączy lokalną tożsamość z globalną jakością.
 
– W Europie Środkowo-Wschodniej dostęp do zagranicznej edukacji przez lata był przywilejem nielicznych. Chcemy to zmienić, oferując nowoczesny, elastyczny i inkluzyjny model, który łączy to, co najlepsze w systemach polskim i amerykańskim – bez konieczności rezygnacji z tożsamości narodowej. 
 
Program Dual Diploma to nie tylko wartościowe uzupełnienie polskiej podstawy programowej o amerykański komponent, lecz realna szansa na wyrównywanie szans i odpowiedź na wyzwania rynku pracy XXI wieku. Dajemy uczniom z regionu dostęp do międzynarodowych perspektyw, zachowując ich lokalne zakorzenienie.
 
To właśnie w tym podejściu widzimy naszą społeczną odpowiedzialność – tworzyć realne mosty między lokalnym systemem kształcenia a rozwiązaniami z innych krajów, czerpiąc z każdego to, co najlepsze – podsumowuje Bachalski. 

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x