przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Remont Spichrzowej zacznie się TU

Z MIASTA

red.
2024-05-15 13:28
10580

Konsorcjum firm TORMEL i WUPRINŻ, przebuduje ostatni, półkilometrowy odcinek Spichrzowej. Prace ruszą na wschodniej stronie skrzyżowania ulic: Chrobrego i Spichrzowej – to najtrudniejszy etap ze względu na technologie, możliwe prace archeologiczne oraz liczne sieci. 

Prace na Spichrzowej już od przyszłego tygodnia. Jak zapowiedział wykonawca – 23 maja ekipa budowlana rusza z frezowaniem.
 
Przebudowa ostatniego etapu Spichrzowej spowoduje, że powstanie dodatkowy, alternatywny objazd dla centrum Gorzowa. Prace rozpoczną się od głównego skrzyżowania – serca miasta – którego przebudowa jest najtrudniejszym etapem inwestycji. Zlokalizowane są tu liczne sieci podziemne, liczymy się też z tym, że na etapie robót napotkamy na ślady historii miasta, które ukryte są pod ziemią – mówi Agnieszka Surmacz, prezes spółki Gorzowskie Inwestycje Miejskie. Kierując się doświadczeniem związanym z przebudową zachodniej części Spichrzowej archeolog Stanisław Sinkowski przyznaje, że prace w strefie średniowiecznego miasta, które było kiedyś zamieszkiwane, mogą ujawnić wiele artefaktów. – Mogą to być pozostałości murów miejskich lub bramy mostowej – tłumaczy S. Sinkowski.
 
Zgodnie z umową, na realizację prac, wykonawca ma 14 miesięcy. W ramach zadania wykonana zostanie nowa nawierzchnia, chodniki, odwodnienie i oświetlenie. Zaplanowano również wykonanie około 20 miejsc parkingowych (w tym dwóch dla osób niepełnosprawnych), ścieżkę rowerową od mostu Staromiejskiego wzdłuż Chrobrego, parking dla rowerów oraz samoobsługową stację naprawy rowerów. Swoje inwestycje równolegle prowadzić będą PSG, PGE, w zakresie PWiK zostanie przebudowana sieć wodociągowa wraz z przyłączami do budynków.  
 
W ramach przebudowy skrzyżowania ulic: Spichrzowej, Nadbrzeżnej, Chrobrego i Mostowej, zaplanowano m.in. wydzielenie wysp kanalizujących ruch uliczny w zmienionej postaci oraz wprowadzenie przejścia dla pieszych wraz z przejazdem dla rowerów pod wiaduktem kolejowym. Pozwoli to na bezpośrednie połączenie istniejących bulwarów położonych wzdłuż Warty. Dodatkowo przebudowana zostanie sygnalizacja świetlna, a istniejące przejście dla pieszych, zlokalizowane na północnym wlocie Chrobrego, zostanie przesunięte, co pozwoli na wygospodarowanie miejsca na przejazd rowerowy. Pojawi się też lewoskręt, przeznaczony dla pojazdów skręcających z Chrobrego (wlot północny) w Spichrzową (wlot wschodni).
 
Zaplanowane prace budowlane poprawią bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz zwiększą przepustowość skrzyżowania ulic: Spichrzowej, Nadbrzeżnej, Chrobrego i Mostowej. Powstanie alternatywna ulica dla drogi wojewódzkiej 132, która połączy dwie główne arterie miejskie, tj. Chrobrego oraz drogę krajową 22. W zakresie przebudowy Spichrzowej, stała organizacja ruchu zakłada nowe rozwiązanie dotyczące Mostowej (wjazd od strony skrzyżowania z Chrobrego). Zaplanowano przekształcenie jej w ciąg, który będzie dostępny dla pieszych i rowerzystów. Decyzja o nowym rozwiązaniu w organizacji ruchu ulicy Mostowej, została poprzedzona analizą ruchu, na tej ulicy oraz Obotryckiej (odcinek od Mostowej do Pionierów). Ma ona na celu ułatwienie prowadzenia działalności gastronomicznej, dostaw i parkowania. W ramach planowanej przebudowy Spichrzowej przewidziano wykonanie miejsc dedykowanych dla dostaw, wzdłuż Chrobrego (w rejonie Titanica). Jednocześnie zapewniony zostanie dojazd do Obotryckiej dla wybranej grupy pojazdów (m.in. dostawcy i osoby niepełnosprawne).  
 
W poniedziałek 20 maja wykonawca rozpocznie prace związane z przebudową Spichrzowej. Na potrzeby wdrożenia tymczasowej organizacji ruchu, w pierwszej kolejności, powstanie tymczasowa nawierzchnia w pasie rozdziału Chrobrego na wysokości Wodnej. Następnie wykonawca przystąpi do właściwych robót na Spichrzowej. – 23 maja planujemy ruszyć z frezowaniem i w tym dniu faktycznie ruszą roboty budowlane. Planowane jest zamknięcie wschodniej części skrzyżowania Chrobrego, Spichrzowej i mostu Staromiejskiego. Ruch na kierunku głównym (Chrobrego – most Staromiejski) będzie odbywał się jedną jezdnią, po jednym pasie ruchu, w każdym kierunku – zapowiada Grzegorz Bartoszewski, dyrektor kontraktu. Kierowcy, jadący z Zamościa, będą mogli przejechać tylko na wprost w Chrobrego. Sygnalizacja świetlna zostanie wyłączona i nie będzie możliwości skrętu z mostu Staromiejskiego w lewo w Spichrzową. Pozostanie możliwość wjazdu z Nadbrzeżnej na most Staromiejski oraz z Spichrzowej (od strony Hejmanowskiej) do Lutyckiej. Nie będzie możliwości wjazdu z Spichrzowej w Mostową. Ulica Obotrycka, na wjeździe od Pionierów w kierunku katedry, będzie drogą dwukierunkową bez przejazdu oraz z ograniczeniem ruchu. Zapewnione zostaną tam miejsca dla dostaw (na czas za i wyładunku) oraz osób niepełnosprawnych, dojazd do parafii, banku (na jego zaplecze) oraz na plac przy katedrze dla posiadaczy odpowiedniego zezwolenia (organizatorzy imprez i uroczystości). Planuje się, że powyższa organizacja ruchu będzie już organizacją docelową.
 
Przedsiębiorcy dowożący zaopatrzenie do swoich lokali będą mogli korzystać z wcześniej wspomnianej możliwości wjazdu na Obotrycką, z istniejących kopert dla dostaw oraz na Spichrzowej (w uzgodnieniu z wykonawcą robót, jeśli będzie taka możliwość i nie utrudni to prac).
 
Dojazd do Spichrzowej (do jej wschodniej części) będzie możliwy:
- z mostu Staromiejskiego oraz z Sikorskiego przez: Chrobrego, Jagiełły, Dzieci Wrzesińskich i Herberta;
- z Spichrzowej (z jej zachodniej części) przez Nadbrzeżną, most Staromiejski, „zawrotka” na rondzie Św. Jerzego, most Staromiejski, Chrobrego, Jagiełły, Dzieci Wrzesińskich i Herberta.
 
Dojazd do zachodniej części Spichrzowej będzie możliwy:
- z mostu Staromiejskiego przez: Chrobrego i Sikorskiego i Młyńską (lub Garbary);
- ze wschodniej części Spichrzowej (lub Teatralnej) przez Hejmanowskiej, Warszawską, „zawrotka” na wysokości Szkolnej, Jagiełły, Chrobrego, Wodną (lub Sikorskiego i Młyńską).
 
Dla kierowców jadących z Zamościa, w kierunku centrum, rekomendowany jest przejazd trasą alternatywną przez Grobla – Zielona – trasę Nadwarciańską – rondo Santockie – Warszawską.
 
Inwestycja będzie kosztowała ponad 12,7 mln złotych. Dofinansowanie pochodzi z dwóch źródeł: Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg – ponad 6,5 mln zł oraz z Rządowy Fundusz Polski Ład – 5 mln zł.
 
 
0.IMG_20240515_124051.jpg
0
0

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x