przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

więcej

więcej

Lubuska lista potrzeb dla PKP

INWESTYCJE

red.
2020-09-14 10:55
21750

(fot. Adam Oziewicz/archiwum portalu)

W spółce PKP PLK już po naborze wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Do zarządcy infrastruktury kolejowej trafiło 96 wniosków –  osiem propozycji z lubuskiego oraz trzy ważne dla Gorzowa z zachodniopomorskiego i Wielkopolski.   

Zgłoszenia obejmują remont, odtworzenie lub budowę nowych linii kolejowych, a także budowę nowych przystanków, mijanek i łącznic kolejowych.
 
Lubuskie do PKP PLK zgłosiło remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód, remont linii nr 364 na odcinku Międzyrzec – Wierzbno (Międzychód), rewitalizację linii kolejowej nr 358 Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie – Gubin – granica państwa, rewitalizację linii kolejowej nr 364 na odcinku Międzyrzec – Sulęcin – Rzepin, rewitalizację linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jesień i Bieszków, odbudowę linii nr 415 na odcinku Gorzów – Myślibórz, rewitalizację linii nr 426 na odcinku Strzelce Krajeńskie – Strzelce Krajeńskie Wschód wraz z odbudową infrastruktury peronowej w Strzelcach Krajeńskich, rewitalizację linii nr 14 na odcinku Szprotawa – Żagań wraz z odbudową peronów. 
 
Są też wnioski z zachodniopomorskiego istotne dla regionu gorzowskiego. Chodzi o modernizację i odbudowę kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) – Stargard – Pyrzyce – Myślibórz –  Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422, i 410 oraz odbudowę i rewitalizację linii kolejowej nr 415 umożliwiającą przywrócenie połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów (odcinek przebiegający w granicach województwa zachodniopomorskiego). Z kolei z Wielkopolski zgłoszono rewitalizację linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły, realizacja tego wniosku również może być ważna północy województwa lubuskiego.  
 
Wnioski złożyły zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia. Najwięcej wniosków złożyły województwa: śląskie (19), podkarpackie (11), małopolskie i mazowieckie (9), lubuskie (8). Ponadto wpłynęły zgłoszenia z województw: warmińsko-mazurskie i kujawsko-pomorskie (6), dolnośląskie, lubelskie i wielkopolskie (5), zachodniopomorskie (4), łódzkie, podlaskie, świętokrzyskie, pomorskie (2) oraz opolskie (1).
 
Budżet całego Programu to 6,6 mld zł, w tym ok. 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa tj. 85%, a ok.1 mld zł to środki jednostek samorządu terytorialnego tj. 15%. Nadesłane wnioski obejmują projekty na kwotę około 25 mld zł. To czterokrotnie więcej niż obecnie przewiduje Program Kolej Plus. Wnioski dotyczą linii kolejowych o długości ok. 2 tys. km. Propozycje złożono na nowe trasy, niewykorzystywane od lat lub tylko o ruchu towarowym.
 
71 wniosków dotyczy tzw. projektów liniowych (tj. modernizacja, rewitalizacja, odbudowa lub budowa nowych linii kolejowych). 25 wniosków zostało złożonych na projekty punkowe (tj. łącznice, mijanki, infrastruktura obsługi pasażerskiej tj. peron, przystanek, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, przebudowa układów torowych).
 
Do 26 listopada br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą szczegółowo analizować każdy wniosek. Będą rozmowy z wnioskodawcami, aby do kolejnego etapu przeszły propozycje, które spełniają postawione w Programie kryteria.
 
Kolej Plus przeciwko wykluczeniu komunikacyjnemu
Dzięki realizacji Programu Kolej Plus, będącego pod egidą Ministerstwa Infrastruktury, możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Głównym jego celem jest połączenie miejscowości liczących powyżej 10 tys. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Realizacja Kolej Plus wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Program służy także promowaniu ekologicznych środków transportu oraz wspieraniu polskiej gospodarki poprzez stymulowanie inwestycji infrastrukturalnych. Kolejowy transport jest  najbardziej ekologiczną formą transportu pasażerów w komunikacji zbiorowej.
 
Realizacja Programu
Nadesłane zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do kolejnego etapu. Później samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Po II etapie projekty będą podlegały ocenie, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x