przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

więcej

Za dwa lata kasa na komunikację da efekty. "Helmuty" jako atrakcja

INWESTYCJE


2016-01-29 14:10
72371

Nowa linia tramwajowa będzie biec przez Park Kopernika. Dlaczego nie Czereśniowa? - Bo jest prościej i taniej - wyjaśnia wiceprezydent Łukasz Marcinkiewicz

Nowa linia tramwajowa będzie biec przez Park Kopernika. Dlaczego nie Czereśniowa? - Bo jest prościej i taniej - wyjaśnia wiceprezydent Łukasz Marcinkiewicz (fot. Adam Oziewicz)

W tym roku rozpoczną się pierwsze prace związane z planem transportowym, ale realne efekty zobaczymy w 2018 roku. Wiceprezydent Łukasz Marcinkiewicz przekazał radnym na obradach komisji gospodarki i rozwoju stan zaawansowania przygotowań do inwestycji. W przyszłym roku nie będzie tramwajów.

Nad wdrożeniem planu transportowego pracuje zespół pod kierownictwem Leszka Gniteckiego. Grupa urzędników spotyka się co tydzień. W tej chwili przygotowywana jest dokumentacja, która zostanie przesłana do ministerstwa. Później będą mogły ruszyć procedury przetargowe. Miasto ma w sumie do wydania ponad 260 milionów złotych, w 159 milionów z dofinansowania ministerstwa (część trafia bezpośrednio do MZK). - Więcej nie dostaniemy, ale będziemy się starać po 2018 roku o środki z rezerwy na budowę odcinka od ronda Piłsudskiego do Roosvelta i zakup sześciu dodatkowych tramwajów – poinformował wiceprezydent Łukasz Marcinkiewicz.

To jednak dalsza perspektywa. Dziś wiemy, że 71 milionów złotych pochłonie modernizacja trakcji tramwajowych a ponad 40 milionów budowa nowych. Zmodernizowana zostanie także zajezdnia, powstanie również znany z innych miast system informacji pasażerskiej. W 2018 roku rozpocznie się budowa nowego podwójnego toru od ronda Ofiar Katynia, przez Park Kopernika do ulicy Szarych Szeregów. W sumie 3,32 km. - To odcinek mniej skomplikowany technologicznie, więc pochłaniający mniejsze środki – odpowiedział wiceprezydent na pytanie dlaczego linia nie przejdzie przez ulicę Czereśniową. Z kolei ponad 5 kilometrów tras zostanie zmodernizowanych. W pierwszej kolejności torowisko na ulicy Warszawskiej, wraz z przebudową całej drogi. Po tych trasach przejedzie 14 nowych tramwajów. Co stanie się ze starymi? - Być może część pojazdów uda nam się sprzedać. Niektóre możemy zostawić jako pewną atrakcję. Tak jest w wielu miastach, gdzie na specjalne okazje wyjeżdżają zabytkowe tramwaje – zdradził wiceprezydent.

Zanim jednak nowości, czeka nas długi czas bez tramwajów. W 2017 roku wszystkie linie zostaną zawieszone. W kolejnym na zmodernizowane trasy wyjadą już nowe tramwaje. Do tego czasu będzie jeździć zastępcza komunikacja autobusowa. Już w kwietniu miasto odbierze dziesięć wydzierżawionych Solarisów. - Będziemy musieli jednak jeszcze się dozbroić, żeby w pełni pokryć komunikację zastępczą. Niedługo przystąpimy do kolejnego zamówienia na 10-15 autobusów. Prezes Maksymiak jest w trakcie wyliczeń, na ile dokładnie jeszcze jest zapotrzebowanie – dodał Łukasz Marcinkiewicz. Wszystkie inwestycje komunikacyjne zakończą się w czwartym kwartale 2021 roku.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x