przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Dobry sen – podstawa długiego życia. Wszystko, co musisz wiedzieć o higienie snu

OGłOSZENIA

materiał partnera
2020-02-07 14:41
114

Od wielu lat panuje naukowy konsensus – to jak śpisz, przekłada się na to, jak długo i komfortowo żyjesz. Pod tą, z pozoru, prostą czynnością kryje się jednak skomplikowany system zależności wpływający nie tylko na nasze zdrowie, ale także na zdolność do oceny sytuacji! Udowodniono, że osoby niewyspane są bardziej skłonne do podejmowania ryzykownych decyzji i bagatelizowania niebezpiecznych sytuacji. Poniżej pokażemy Ci, w jaki sposób łatwo uniknąć przykrych konsekwencji niewysypiania się.

Przede wszystkim powinniśmy zadbać o prawidłowy czas snu. Najczęściej zalecane jest, by spać od 7 do 9 godzin. Nie jest to jednak bardzo ścisłą regułą – w pewnych przypadkach niewielkie odstępstwa są w porządku i mogą wynikać z naszych upodobań, stylu życia czy wieku. W miarę im starsi się stajemy, zmniejsza się nasze zapotrzebowanie na energię w efekcie czego – potrzebujemy mniej snu. Warto natomiast pamiętać, że spanie zbyt długo jest na dłuższą metę szkodliwe. Na krótszą zaś będziemy czuć się zmęczeni i nieprzytomni, a wybudzenie się zajmie nam więcej czasu. Jeśli regularnie śpimy zbyt krótko bądź zbyt długo, warto skonsultować się z lekarzem, ponieważ mogą być to pierwsze objawy choroby.

Jak zasypiać, by się wysypiać?

Pod tym pozornie banalnym pytaniem kryją się nieoczywiste fakty. Przede wszystkim należy unikać używania elektroniki przed snem – niezależnie czy mówimy o telefonie i portalu społecznościowym, czy o komputerze i ulubionej grze. Niebieskie światło wydzielane przez ekrany blokuje produkcję melatoniny, która reguluje rytm dobowy. Sugerujemy co najmniej pół godziny wypoczynku od gadżetów przed pójściem spać. Ponadto, kiedy korzystamy z elektroniki, nasz mózg pozostaje aktywny, analizuje i przetwarza informacje. Nie pozwala to na wypoczynek i wyciszenie.

Na czym spać?

Dobry i wygodny materac jest równie ważny dla prawidłowej higieny wypoczynku, jak odpowiednie przygotowanie się do snu. Kluczową informacją jest to, w jakiej konstrukcji go wykonano oraz jak twardy jest. Wykorzystanie nowoczesnych materiałów i różnych stref twardości sprawia, że każdy znajdzie model na siebie – w materacu Hilding Rumba zastosowano 7 stref, dzięki czemu kręgosłup zachowuje odpowiednie położenie, a mięśnie mogą się rozluźnić. Wypełnienie i konstrukcja piankowa zapewnia dobrą elastyczność i odporność na odkształcenia. Jeśli preferujemy klasyczne rozwiązanie sprężynowe, warto zakupić model dwustronny, taki jak materac Hilding Pasodoble dostępny na https://senpo.pl/materac-pasodoble/. Regularne obracanie wydłuży trwałość konstrukcji, a sprężyny kieszeniowe, które stanowią jego wypełnienie, są ciche i dostosowują się do ciężaru ciała. Z kolei osobom cierpiącym na silne bóle pleców zalecane są materace ortopedyczne, zwykle wykonane z lateksu bądź pianki termoplastycznej.

Niezależnie czy cierpisz na bezsenność, czy śpisz jak suseł, warto wiedzieć jak zadbać o prawidłową higienę snu. Świadoma analiza naszych nawyków to pierwszy krok do poprawienia swojego zdrowia i komfortu.

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x