przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

„Must have” płatności w każdym sklepie internetowym

OGłOSZENIA

materiał partnera
2024-02-29 19:16
172

Oferując różnorodne opcje płatności, sklepy działające w internecie mogą poprawić jakość zakupów, spełnić oczekiwania klientów i co ważne, zwiększyć swoją sprzedaż. Najnowsze statystyki potwierdzają dynamiczny charakter preferencji klientów w tym zakresie. Portfele cyfrowe i mobilne stały się wiodącym instrumentem zakupów online na całym świecie, dokumentując przejście w kierunku bardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań płatniczych. W Polsce, handel elektroniczny zdominowała unikalna metoda płatności - BLIK. Korzysta z niej już 15,8 mln osób.

Z jakich form płatności można korzystać w internecie?

 

W światowym handlu internetowym formy płatności odzwierciedlają dzisiaj zróżnicowane preferencje konsumentów. Tradycyjne formy obejmują karty kredytowe i debetowe, które pozostają jednymi z najpopularniejszych i powszechnie akceptowanych metod płatności online. Wystawcy kart - Visa, MasterCard czy American Express są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i zaufanych marek finansowych na świecie. Oferują swoim klientom wygodę i bezpieczeństwo, wspierane funkcjami takimi jak chargeback (zwrot niesłusznie pobranych pieniędzy, anulowanie płatności za towary, których właściciel karty nie otrzymał, za wadliwe lub uszkodzone towary), czy gromadzenie punktów premiowych za dokonywanie płatności z możliwością ich wymiany na cenne nagrody, ochrony przed oszustwami. Istotnym ich uzupełnieniem są opcje mobile (aplikacja płatnicza na telefon, płatności zbliżeniowe telefonem i kartą), Click to pay (szybka płatność online kartą z użyciem telefonu bez potrzeby wypełniania formularza). Są one powszechnie akceptowane przez sprzedawców internetowych, co czyni je metodą płatności dla zdecydowanej większości konsumentów.

 

Mimo wielkiej popularności kart płatniczych, krajobraz płatności internetowych rozszerzył się też o portfele cyfrowe takie jak PayPal, Apple Pay i Google Wallet. To istotny zwrot w kierunku rozwiązań płatniczych skoncentrowanych na urządzeniach mobilnych. Platformy te umożliwiają użytkownikom przechowywanie wielu metod płatności na jednym, bezpiecznym koncie, ułatwiając szybkie i łatwe transakcje za pomocą zaledwie kilku kliknięć lub dotknięć. Portfele cyfrowe zwiększają również bezpieczeństwo poprzez szyfrowanie informacji finansowych użytkownika, zmniejszając tym samym ryzyko zostania ofiarą oszustwa. Ich wygoda i dodatkowe funkcje bezpieczeństwa sprawiły, że portfele cyfrowe stają się coraz bardziej popularne, zwłaszcza wśród młodszej części klientów.

 

Ci, którzy nie oczekują nowinek, ale z kart płatniczych także na co dzień nie korzystają, mają do dyspozycji sprawdzoną formę płatności, jaką są przelewy bankowe. Są one formą bezpośredniego przenoszenia środków z konta bankowego konsumenta na konto sprzedawcy. Przelewy bankowe mogą oferować niższe niż np. karty opłaty transakcyjne, co czyni je atrakcyjną opcją zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców.

 

Klienci i sprzedawcy szukający alternatywy dla tradycyjnych systemów bankowych wskazują coraz częściej na kolejny kierunek rozwoju płatności w sklepach internetowych z wykorzystaniem kryptowalut. Bitcoin, Ethereum czy Litecoin kuszą zaletami decentralizacji, zwiększonej prywatności i niższych opłat transakcyjnych. Sceptycy nakazują jednak ostrożność w związku z ich spekulacyjnym charakterem.

 

Coraz większą popularność zdobywają za to usługi typu „kup teraz, zapłać później” (Buy-Now-Pay-Later). Wprowadziły one nowy wymiar zakupów online, oferując klientom elastyczność finansową. Usługi te pozwalają bowiem na zakup towarów z odroczą na późniejszy termin płatnością lub podzielenie całkowitego kosztu na mniejsze, nieoprocentowane raty. Usługi BNPL zostały również uznane za zwiększające współczynniki konwersji dla sprzedawców, czyli wspierające zwiększanie sprzedaży. Dzięki nim, dla konsumentów łatwiej dostępne stają się bowiem także droższe produkty.

 

Jakie formy płatności powinny być dostępne w sklepie internetowym?

 

Aby zmaksymalizować zasięg i konwersję, sklepy internetowe muszą oferować starannie dobrany zestaw opcji płatności. Powinien on obejmować:

  • Wspomniane już karty kredytowe i debetowe, jako niezbędne ze względu na ich globalną akceptację.

  • Portfele cyfrowe takie jak PayPal, Apple Pay i Google Pay, które oferują użytkownikom wygodę i ulepszone funkcje bezpieczeństwa.

  • Przelewy bankowe ważne szczególnie w regionach, w których korzystanie z kart kredytowych jest mniej powszechne lub niemożliwe.

  • Usługi typu „kup teraz, zapłać później”, które w swojej formie są atrakcyjne dla klientów poszukujących elastyczności finansowej.

Taki przykładowy katalog obejmuje szerokie spektrum usług płatności online, które zapewniają klientom swobodę wyboru metod wygodnego dokonywania bezpiecznych transakcji.

 

Gdzie szukać rozwiązań?

Choć wspomniany zestaw rozwiązań płatniczych sprawia wrażenie listy, której realizacja może być trudna i czasochłonna, w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Wszystkie wymienione w niej rozwiązania płatnicze można znaleźć w jednym narzędziu, przygotowanym do łatwego połączenia ze sklepem internetowym. Narzędziem takim jest bramka płatnicza oferowana np. przez największego polskiego dostawcę narzędzi płatniczych dla przedsiębiorców – warszawską spółkę eService.

 

Dlaczego różnorodność jest tak ważna?

 

Znaczenie oferowania różnorodnych opcji płatności kształtuje doświadczenia klientów, wpływając zarówno na ich decyzję o sfinalizowaniu zakupu, jak i prawdopodobieństwo powrotu do wybranego sklepu internetowego.

Różnorodność opcji płatności jest odpowiedzią na potrzeby klientów zarówno w kontekście ich sytuacji finansowej, jak i poziomu komfortu technologicznego. Zmniejsza też ryzyko porzucenia koszyka, czyli rezygnacji z zakupu wybranych już towarów. Znaczna część klientów sklepów online odstępuje od zakupu właśnie z powodu niedostępności preferowanej metody płatności. Dostosowanie się do preferencji klientów jest najłatwiejszym sposobem, by temu zapobiegać. Różnorodność metod płatności może zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników i ograniczyć oszustwa.

 

Wybór opcji płatności: o czym należy pamiętać?

 

Chcąc upewnić się, że wybór opcji płatności dla sklepu internetowego jest zgodny z celami biznesowymi i potrzebami klientów, musimy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników.

Dane demograficzne klientów: warto zdobyć wiedzę o preferowanych metodach płatności „u źródeł”. Może to obejmować analizę danych geograficznych, wiekowych i społeczno-ekonomicznych. Informacje te pozwolą na dobre dostosowanie oferty płatności do wymagań własnych klientów.

Bezpieczeństwo: warto wybrać rozwiązania płatnicze, które oferują solidne mechanizmy wykrywania i zapobiegania oszustwom. Ochroni to naszą firmę, ale będzie także budowało zaufanie klientów.

Opłaty i koszty: dostawcy usług płatniczych mają różne struktury opłat. Ważne jest, aby zrównoważyć koszty z korzyściami płynącymi z oferowania tej metody płatności.

Integracja i wsparcie: nasz wybór może dotyczyć tylko takich opcji płatności, które można łatwo zintegrować z naszą platformą e-commerce. Warto jednak pamiętać także o możliwości jednoczesnego korzystania z terminali płatniczych – zwłaszcza, jeśli prowadzimy także sklep stacjonarny lub punkt odbioru.

Zgodność z przepisami: nie zapomnijmy też o sprawdzeniu czy wybrane przez nas metody płatności są zgodne z lokalnymi i międzynarodowymi przepisami, w tym przepisami dotyczącymi ochrony danych i wymogami sprawozdawczości finansowej.

 

Puchną cyfrowe portfele

 

Z opublikowanego w 2023 roku Global Paymnets Report wynika, ze mimo iż karty kredytowe i debetowe dominują w zakupach online - w USA za ich pośrednictwem realizowanych jest 70%, a w Europie 49% wszystkich transakcji e-commerce, ich ogólny udział w płatnościach spadnie ze względu na szybki wzrost wykorzystania cyfrowych portfeli.

Przewiduje się, że na całym świecie ich wykorzystanie będzie rosło o 15% rocznie, co sprawi, że akceptacja cyfrowych portfeli jako narzędzia płatności online stanie się koniecznością dla wszystkich branż mających kontakt z konsumentami.

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x